Styrelsen för SJ har beslutat att inleda en omfattande upphandling av rullande material. Bolaget är på väg in i en affär som kostar mellan fem och sex miljarder kronor – den största svenska tåginvestering som gjorts på över 30 år.
Bolaget behöver ett trettiotal tåg som med en maximal hastighet på 250 kilometer i timmen blir Sveriges snabbaste tåg. Crister Fritzson, vd för SJ, beskriver upphandlingsbeslutet som en milstolpe:
– Genom att införskaffa nya moderna tåg kommer vi att kunna möta framtidens ökande efterfrågan på tågresor och samtidigt ge våra kunder en bättre reseupplevelse.
Under hösten kommer en anbudsförfrågan att skickas till leverantörer inom och utom Europa. Den marknadsdialog med potentiella tillverkare som SJ genomfört under det senaste året visar på ett stort intresse.
De nya tågen kommer att få drygt 350 sittplatser per fordon och ska baseras på beprövad teknik för att minska risken för problem. Samtidigt ska de anpassas för nordiskt klimat. I upphandlingen är det fokus på att göra tågen intelligentare i allt från underhåll och teknisk utrustning till information till resenärerna.
När tågen levereras år 2021 ska de sättas i trafik inom Sverige samt till Norge och Danmark.
– Planen är att börja köra på sträckan Stockholm-Malmö, som en del av vår satsning på södra Sverige, säger Crister Fritzson.
Förutom de nya snabbtågen satsar SJ på en omfattande modernisering av samtliga X2000-tåg och hela nattågsflottan.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer