Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Konkurrensverket bär tung bevisbörda

RättsfallsanalysKammarrätten i Stockholm slår fast i en ny dom att det är Konkurrensverket som bär bevisbördan i mål om upphandlingsskadeavgift – och att beviskravet är särskilt högt. Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi, refererar domen.

| 2021-03-09
Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi.

Sammanfattning
Konkurrensverket, KKV, ansåg att Karolinska Institutet, KI, gjort flera inköp genom otillåtna direktupphandlingar och yrkade på en upphandlingsskadeavgift på
8 000 000 kronor.

Kammarrätten påtalar att det är Konkurrensverket som har bevisbördan när det gäller krav på upphandlingsskadeavgift och att beviskraven är höga. Konkurrensverket ska därför göra det mycket sannolikt att det finns grund för en upphandlingsskadeavgift.

Kammarrätten bedömde att Konkurrensverket inte lyckats visa att KI:s förklaring, att merparten av inköpen varit tillåtna direktupphandlingar på grund av tekniska skäl, varit obefogad.

Konkurrensverket hade därför inte visat att upphandlingens värde var högre än vad KI påstod. Avgiften skulle därmed fastställas till 3 000 000 kronor.

Fakta i målet
I december 2013 ingick Kungliga Tekniska högskolan ett ramavtal med 26 leverantörer som gällde molekylärbiologiska produkter. Karolinska Institutet var en av flera avropande/beställande myndigheter. Ramavtalet gällde till och med 2017.

Under perioden december 2017-2019 ingick KI flera leveransavtal och avtalsförlängningar med befintliga leverantörer, men även med övriga leverantörer på marknaden. Det sista gällde till och med den 12 maj 2019.

Konkurrensverket ansökte om upphandlingsskadeavgift och yrkade att förvaltningsrätten skulle besluta att KI skulle betala 8 000 000 kronor. Konkurrensverket menade att KI, genom att i augusti 2018 ingått ett leveransavtal, hade gjort en otillåten direktupphandling.

Förvaltningsrätten biföll delvis ansökan och beslutade att KI skulle betala en upphandlingsskadeavgift på 3 000 000 kronor. Konkurrensverket överklagade domen till kammarrätten som meddelade prövningstillstånd.

Domstolens bedömning
Kammarrätten konstaterar att det bara är Konkurrensverket som överklagat förvaltningsrättens dom. Frågan om en upphandlingsskadeavgift alls ska påföras hade alltså fått laga kraft enligt kammarrätten.

KI:s begäran att Konkurrensverkets ansökan om upphandlingsskadeavgift ska avslås, att någon avgift inte ska utgå, att målet ska visas åter till förvaltningsrätten för ny prövning eller att avgiften ska bestämmas till ett skäligt belopp dock högst 336 000 kronor, föranledde därför inte någon åtgärd från kammarrätten.

Processen i kammarrätten avsåg i stället avgiftens storlek inom intervallet
3 000 000 kronor till 8 000 000 kronor.

Parterna hade olika uppfattningar om hur upphandlingens värde skulle beräknas. Konkurrensverket menade att värdet uppgick till 126 216 897 kronor. KI menade å sin sida att värdet uppgick till 76 226 005 kronor, men att merparten omfattats av undantag från att annonsera på grund av tekniska skäl. Värdet uppgick därför endast till 34 301 702 kronor.

Kammarrätten menade att utgångspunkten är att det är Konkurrensverket som har bevisbördan för de omständigheter som läggs till grund för en upphandlingsskadeavgift. Kammarrätten uttalade även att eftersom det saknas bestämmelser i upphandlingslagarna angående frågan om beviskrav och bevismedel ska förvaltningsprocesslagen och allmänna förvaltningsrättsliga principer tillämpas.

När det gäller beviskrav finns i förvaltningsprocessen inget för alla situationer gällande beviskrav utan detta varierar med hänsyn till sakens beskaffenhet (HFD 2013 ref. 61).

När det är fråga om en sanktionsavgift ansåg kammarrätten att beviskravet är högre än vad som i allmänhet gäller inom förvaltningsprocessen. Konkurrensverket ska därför göra mycket sannolikt att upphandlingen uppgår till det värde som verket påstår.

Kammarrätten ansåg att en myndighet visserligen inte kan förhålla sig helt passiv om myndigheten framför en invändning om att undantag från LOU varit tillämpligt. Myndigheten måste presentera omständigheter till stöd för ett sådant påstående. Däremot ankommer det på Konkurrensverket att därefter motbevisa myndighetens invändning.

Kammarrätten bedömde att Konkurrensverket inte presenterat tillräcklig utredning som får KI:s förklaring, att merparten av inköpen varit tillåtna på grund av tekniska skäl, att framstå som obefogad. Konkurrensverket hade därför inte gjort mycket sannolikt att upphandlingen uppgår till ett högre värde än det värde som KI uppskattat upphandlingens värde till.

Kammarrätten gjorde därmed samma bedömning som förvaltningsrätten gällande värdet. Kammarrätten avslog Konkurrensverkets överklagande.

Analys
I målet finns flera intressanta frågor. Den fråga som vi anser vara särskilt intressant är dock frågan om bevisbörda och beviskrav i mål om upphandlingsskadeavgift. Vid införandet av upphandlingsskadeavgift uttalade lagstiftaren att höga krav måste ställas på förutsägbarhet i fråga om administrativa sanktioner och att detta krav gäller i särskilt hög grad för sanktionsavgifter.

Ett införande av administrativa sanktioner (så som upphandlingsskadeavgift) fick, enligt lagstiftaren, inte innebära en försämring från rättssäkerhetssynpunkt i förhållande till ett straffrättsligt förfarande (prop. 2009/10:180, sid. 193).

I straffrättsliga förfaranden är den absolut viktigaste principen oskuldspresumptionen. Den som är misstänkt för ett brott ska betraktas som oskyldig tills motsatsen har bevisats. Det måste därmed vara Konkurrensverket som bär bevisbördan i mål om upphandlingsskadeavgift. Konkurrensverket måste visa att det finns förutsättningar för att besluta om en avgift.

Stödet för denna ståndpunkt stärks ytterligare i den juridiska doktrinen, där det bland annat uttalas att det vore orimligt att kräva att den som hotas av sanktionsavgift själv ska visa att förutsättningarna för att ta ut avgiften inte är uppfyllda (Warnling Conradsson, Wiweka och Nilsson, Annika, Sanktionsavgifter – särskilt i näringsverksamhet, 2 u., sid. 217).

Det är visserligen normalt sett den upphandlande myndigheten som måste visa att alla villkor för att direktupphandla är uppfyllda. Ett mål om upphandlingsskadeavgift är dock inte ett vanligt överprövningsmål.

Som framgått ovan måste särskilt höga krav på rättssäkerhet gälla vid offentliga sanktionsavgifter. Kraven på rättssäkerhet kan inte bortses ifrån bara för att en upphandlande myndighet inte är att betrakta som en enskild.

Det kan därmed inte accepteras att den upphandlande myndigheten fullt ut ska bevisa att samtliga förutsättningar för direktupphandling är uppfyllda i ett upphandlingsskadeavgiftsmål. En sådan ordning skulle nämligen innebära att myndigheten själv får bevisbördan för att bevisa sin egen oskuld.

Kammarrättens mer nyanserade syn på bevisbördans placering och beviskrav för frågan om en direktupphandling varit tillåten i upphandlingsskadeavgiftsmål är tveklöst en seger för svensk rättssäkerhet.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholms dom den 15 februari 2021 i mål nummer 1304-20.

Juristpanelen

Läs mer: ProcessreglerRättsfallsanalysUpphandlingsskadeavgift

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Konkurrensverket bär tung bevisbörda"

  1. Thérèse skriver:
    2021-03-09 kl. 12:08

    KI har ändå gjort en stor otillåten direktupphandling som de verkar vilja sopa under mattan: ”…Värdet uppgick därför endast till 34 301 702 kronor…” Jag skulle säga att 34 miljoner är en MYCKET stor direktupphandling även om 126 miljoner är större…

    Svara
  2. Fredrik skriver:
    2021-03-10 kl. 20:08

    Håller med Thérèse. Det är ytterst märkligt, och osmakligt, att författarna ser det som en seger för rättssäkerheten att KI slipper undan det fulla ansvaret för sina otillåtna direktupphandlingar genom att, som framgår av domen, aktivt motarbeta Konkurrensverkets utredningsarbete i ett läge när det konstaterats att det skett otillåtna direktupphandlingar.

    Det är istället direkt stötande för rättsmedvetandet och rättssäkerheten att en upphandlande myndighet tillåts gömma sig bakom att fortsätta smusslandet, att inte samarbeta med Konkurrensverket och att vägra redogöra för de faktiska förhållandena. Det handlar inte om sanktioner mot någon enskild, utan om sanktioner mot det offentliga genom en myndighet. Budskapet som denna dom skickar är att upphandlande myndigheter som Karolinska Institutet inte behöver följa lagen utan kan smussla sig undan ansvar, så varför ska vi leverantörer inte i sådana fall försöka göra detsamma?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl