Näringsliv och politiker kämpar hårt för flyglinjen mellan Karlstad Airport och kontinenten. Sedan våren 2014 flyger BMI Regional till Frankfurt, under senare tid med mellanlandning i Jönköping.
Inför det att avtalet går ut vid årsskiftet vill flygplatsbolaget genomföra en offentlig upphandling. Även andra europeiska flygnav än Frankfurt beskrivs som tänkbara.
Mikael Lundström, ordförande för Karlstad Airport, säger att en upphandling hjälper till att skapa långsiktighet och trygghet för resenärerna:
– Med en upphandling konkurrensutsätter vi marknaden och säkerställer därför att vi får trafiken till bästa pris.
Karlstad Airport, som betjänar runt 100 000 resenärer per år, har från olika håll fått hård kritik för hur samarbetet med BMI Regional hittills utformats. Flygbolaget har, utan skriftliga avtal, befriats från startavgifter samt avgifter för incheckning och bagagehantering.
Enligt Konkurrenskommissionen har skattebetalarna stöttat flyglinjen till Frankfurt med cirka 20 miljoner kronor genom den kommunala bolagskoncernen. Expertgruppen anser att detta strider mot EU:s statsstödsbestämmelser och även innebär överträdelse av kommunallagens förbud mot näringslivsstöd.
– Det ekonomiska stödet snedvrider konkurrensen såväl i Sverige som i andra EU-medlemsstater, vilket gör kommunens agerande anmärkningsvärt, säger Per Eklund, ledamot i Konkurrenskommissionen.
Året har varit turbulent för Karlstad Airport även på andra sätt. Tvivelaktig betalkortskultur fick i våras både VD och styrelse på fall.
Mikael Lundström menar att en upphandling i enlighet med gällande regelverk eliminerar risken för brott mot EU:s statsstödsregler. Kommunstyrelsens ordförande Per-Samuel Nisser stöttar tanken:
– Att upphandla flygtrafiken och delfinansiera den på samma sätt som kollektivtrafiken kan vara en långsiktigt bra lösning, menar han.
Fast det saknas inte om och men. Enligt en EU-förordning ska staten, inte kommuner eller flygplatser, upphandla denna typ av trafik.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer