IT-upphandlare till Sollentuna kommun

I Sollentuna kommun har vi höga ambitioner i våra inköps- och upphandlingsprocesser. Vårt fokus är att göra Sollentuna lite bättre varje dag för våra invånare och för alla våra medarbetare. Vår vision är att bli Sveriges mest attraktiva kommun. Ständiga förbättringar, kartlagda processer med tydliga roller och tydligt ansvar, både inom enheten och för våra beställare, hjälper oss att uppnå den visionen.

Inköpsenheten är en kommungemensam resurs med uppgift att svara för kommunens inköps- och upphandlingsprocess samt e-handel. Inköpsenheten ingår organisatoriskt i ekonomiavdelningen, som är en avdelning inom kommunledningskontoret.

 Arbetsuppgifter 

Inköpsenheten arbetar med kommunövergripande ramavtalsupphandlingar och på uppdrag med objektsupphandlingar av skiftande slag. Arbetet utförs med interna uppdragsgivare inom kommunkoncernen. Du kommer som upphandlare/projektledare ansvara för att planera och genomföra it relaterade upphandlingar med skiftande komplexitet inom olika varu- tjänsteområden.

Arbetet omfattar hela inköpsprocessen från behovs- och marknadsanalyser, upprättande av upphandlingsdokumentation, annonsering, utvärdering av inkomna anbud, avtalsskrivning, diarieföring samt implementering till avtalsuppföljning. I arbetet ingår även att genomföra förnyade konkurrensutsättningar samt att ge råd till verksamheten i olika upphandlings- och inköpsfrågor.

Inköpsenheten leds av en inköpschef och består i övrigt av 14 kompetenta och trevliga kollegor som  upphandlare, upphandlingsstrateg, inköpsstrateg, upphandlingsadministratör, e-handelsadministratör, e-handelscontroller, avtalscontroller.

Du arbetar självständigt med olika upphandlingsuppdrag. Rollen innebär ett nära samarbete med kravställare, kommunens IT-enhet, digitaliseringsenheten, förvaltningens samtliga verksamheter samt externa leverantörer.

Kravspecifikation

Vi söker dig som har högskoleutbildad inom juridik, ekonomi, teknik, strategiskt inköp alternativt erfarenhet som bedöms likvärdig. Du behöver minst två års erfarenhet av praktiskt upphandlingsarbete och anbudsarbete inom IT-området. Du behöver även ha erfarenhet av att arbeta med kravhantering/ kravformulering/ avtalshantering. Vidare krävs erfarenhet av att arbeta som projektledare utifrån ett upphandlingsperspektiv samt av att jobba  i ett upphandlingsverktyg. Du behöver också god svenska i tal och skrift samt goda kunskaper inom Office-paketet.

Det är meriterande om du dessutom har:

  • Erfarenhet av förhandlad upphandling
  • Kunskap och erfarenhet av it-juridik
  • Erfarenhet av att jobba i en politisk styrd organisation

Övrigt

Intervjuerna kommer att ske löpande under rekryteringsprocessen och vi tillämpar individuell
lönesättning. I denna rekrytering görs bakgrundskontroll för slutkandidater

Vi erbjuder

Som upphandlare har du en viktig roll när inköpsenheten utvecklas, vi står mitt i ett skede att utveckla det strategiska och långsiktiga perspektivet i vår inköpsverksamhet, vilket ger dig stora möjligheter att påverka.
För oss är det viktigt att våra medarbetare har ett hållbart arbetsliv och kan kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi arbetar också för att alla medarbetare ska få möjlighet att utvecklas i sin roll och att kompetenser tas till vara. Vi tillämpar flextid, erbjuder kompetensutveckling, friskvårdsbidrag, semesterväxling och möjlighet till distansarbete. Arbetsplatsen ligger i Turebergshuset i centrala Sollentuna ett stenkast från centrum och Sollentuna pendeltågsstation. Läs mer om våra förmåner.


Ansök senast:
20 mars 2024

Referensnummer:
2024/65

Kontakt:
Lill Sandberg, 08-57921596