Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Inköp är så mycket mer än LOU”

Från smalt LOU-fokus till brett inköpsfokus. Det är resultatet av Kungsbacka kommuns projekt Strategiskt inköp. "Inköp är så mycket mer än LOU. Det handlar om att nå den goda affären", säger inköpschef Katarina Appelqvist.

| 2020-12-16

I oktober 2019 inledde Kungsbacka kommun en ettårig satsning med målet att jobba mer strategiskt med inköp. Projektet utgick från tre perspektiv: strategi och struktur, inköpsanalys (kategoristyrning) samt kompetensutveckling och kommunikation. 

Och arbetet har burit frukt. Enligt utvärderingen utgår det taktiska och operativa inköpsarbetet i högre grad från ett strategiskt synsätt. Samarbetet mellan inköpsavdelningen och förvaltningarna har också fördjupats.

– Grunden är lagd. Nu gäller det att etablera nya arbetssätt och hitta effekterna och fortsätta framåt, säger Katarina Appelqvist, som är inköpschef i kommunen sedan 2017.

Här är några konkreta resultat av projektet:

  • En tydlig definition av strategiskt, taktiskt och operativt inköp. 
  • En ny process som underlättar en långsiktig planering av upphandlingar under kommande år.  
  • Utbildning (e-learning) om upphandling och inköp för kommunens förtroendevalda respektive alla anställda. 
  • En kontaktperson för inköpsfrågor är utsedd av varje förvaltning.
  • En guide på intranätet som hjälper de som upphandlar att välja rätt köpnivå. 

– Vi har också strukturerat om informationen på intranätet. Tidigare hade upphandling, inköp och e-handeln skilda ingångar och man pratade inte så mycket om inköp. Nu finns det samlade under ett gemensam paraply, säger Katarina Appelqvist.

Hon ger flera förklaringar till att projektet blivit framgångsrikt. För det första har det funnits en tydlig förankring och ett tätt samarbete i både den politiska och operativa kommunledningen.

– Vi har också samarbetat med olika tvärgrupper i princip alla leveranserna för att nå en bred förankring internt i kommunen. 

Hon betonar också vikten av att  hitta rätt nyckelpersoner i organisationen som kan ”bära fanan” och visa att det man gör är viktigt.

– Det är andras uppfattningar om det vi gör som hjälper eller stjälper ”impacten” av inköpsorganisationens arbete.

En annan framgångsfaktor är att Katarina Appelqvist och de andra sex personerna i projektgruppen haft som mål att avsätta en dag i veckan åt arbetet.

– Risken är förstås att andra arbetsuppgifter blir lidande men med facit i hand har det fungerat bra. Vår projektledare har använt ett agilt arbetssätt där planering och leveranser har gjorts i etapper och alla som varit medskapande i detta har kämpat mycket hårt, vilket är möjligt när man driver utveckling i projektform för då vet man tidplanen och ”när det tar slut”

På inköpsavdelningen arbetar drygt 30 personer som förutom upphandlingar och inköp även ansvarar för e-handel, samordnad distribution och betalningar.

–  Vi har verkligen lyckats skapa förståelse och intresse för kommunens inköpsarbete hos andra än oss själva. Tidigare kunde man ofta höra att sköt ni bara det där med lagen så är det bra. Men nu har man en annan syn och vi får därmed andra förutsättningar. Men jag skulle säga att vi verkligen har ”levlat”, det känns jätteroligt, säger Katarina Appelqvist. 

Läs mer: Upphandling Kungsbacka kommunStrategiskt inköp

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "”Inköp är så mycket mer än LOU”"

  1. Gunnar Hedmark skriver:
    2020-12-17 kl. 08:38

    Hoppas att de äntligen förstått att inköpsavdelningen måste ha bättre kontroll på avrop och hur avtal sköts ute i verksamheterna
    Att de måste ändra på det tog fyra år av påpekanden om att avtal ej följdes och att inköp borde använda de bra verktyg de hade för uppföljning av avtal till styrning av hur avrop fördelades ute i verksamheterna.
    avslutades med advokater o förlikning
    950 000 kr + advokater kostade det kommunen
    Förstår att de fick order om att skärpa till sig från kommunledningen efter det.

    Svara
  2. Katarina Appelqvist skriver:
    2020-12-17 kl. 13:44

    I en organisation med 8 000 anställda som tillsammans handlar för 3 miljarder per år så är det jätteviktigt hur Inköp och avtal hanteras. Roller och ansvar måste vara tydliga så vem som har mandat i vilka frågor framgår, helt rätt Gunnar. Det är en del av innehållet i arbetet som gjorts. Så att sådana processer undviks i framtiden

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025