Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

HFD väl rustad för pandemin

Digital vana och en verksamhet nästan utan muntliga förhandlingar har bidragit till att Högsta förvaltningsdomstolen klarat pandemin bättre än många andra domstolar. Det framgår av HFD:s verksamhetsberättelse för 2020.

| 2021-03-05

-Efter anpassningar i form av utökat distansarbete och andra smittskyddsåtgärder har arbetet i HFD kunnat bedrivas i stort sett som vanligt, summerar HFD-ordföranden Helena Jäderblom.

”Business as usual” gäller även för målinflödet, som årligen legat på en bit över 7000 ärenden. Upphandlingsmål är en förhållandevis liten målkategori – runt 4 procent under 2020.

Totalt beviljades prövningstillstånd i 97 fall under 2020.

Ett av de rättsfall i korthet som lyfts fram i domstolens årssummering är HFD 2020 ref. 61 med Karlstads kommun som upphandlande myndighet. HFD:s bedömning sammanfattas med att en leverantör kan ha ett berättigat intresse av att få sin ansökan om överprövning av ett avtals giltighet prövad, även om avtalet har sagts upp av avtalsparterna utan att några prestationer har utväxlats.

Helena Jäderblom lyfter i verksamhetsberättelsen fram att Europarätten får allt större betydelse för svensk rättstillämpning med exempelvis inhämtning av förhandsavgöranden från EU-domstolen i upphandlingsmål.

Även för HFD har pandemin inneburit en omställning. En tydlig effekt är pausningen av de ambitiösa planer för erfarenhetsutbyte där några förvaltningsrätter hann besökas innan smittspridningen tog far. Planen är nu att istället genomföra resten av ”turnén” under 2021.

”Året har till stor del präglats av coronapandemin, men jag kan också konstatera att HFD – som i motsats till de flesta andra domstolar inte bistås av nämndemän och sällan har muntliga förhandlingar – har kunnat bedriva den dömande verksamheten utan avbrott eller påtagliga störningar.

Vi har följt Folkhälsomyndighetens råd, bland annat genom att medarbetarna i större eller mindre utsträckning har arbetat på distans. Vi har inrättat en särskild krisgrupp för åtgärder under pandemin och använt skyddsutrustning mot smittan. På pluskontot kan jag konstatera att den digitala utvecklingen har tagit ett rejält språng framåt i vår verksamhet.”, framhåller Helena Jäderblom.

I huvudsak är domstolens målhantering, från registrering till expediering, numera digitaliserad och föredragningar sker ofta helt via videolänk. Under 2021 räknar HFD även med att fasa ut pappersakterna och göra domstolsarkivet helt digitalt.

Förbättrad statiskredovisning och en ny engelskspråkig webbplats är satsningar som präglat domstolen under 2020, enligt verksamhetsberättelsen.

På Inköpsrådets praxisdag i höstas medverkade Helena Rosén Andersson, justitieråd på HFD, med en redogörelse av domstolens sätt att arbeta.

Läs mer: Upphandling Covid-19Högsta förvaltningsdomstolen

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist