Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

HFD avgör takvolym i ramavtal

RättsfallsanalysUppgift om takvolym måste finnas i upphandling av ramavtal, men leverantörerna led inte skada. Advokaterna Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi, refererar två avgöranden från Högsta förvaltningsdomstolen.

| 2022-01-25
Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi.

Sammanfattning
Vid upphandling av ramavtal ska den största kvantitet eller det högsta värde som ramavtalet omfattar anges. Leverantörerna ansågs dock i de aktuella fallen inte visat att avsaknad av uppgift om detta har medfört att de har lidit eller riskerar att lida skada. Detta eftersom leverantörerna haft en skyldighet att begära ett förtydligande eller komplettering under anbudstiden, något som leverantörerna inte hade gjort.

Fakta i målen
Byggnadsaktiebolaget Mimer upphandlade ett ramavtal som gällde golvarbeten. Tre anbudsgivare tilldelades kontrakt. Leverantören AB Golv & Tak rangordnades på andra plats. I upphandlingsdokumentet angavs att en ungefärlig volym per år för hela Mimer var cirka 6,5 miljoner kronor.

Golv & Tak ansökte om överprövning av Mimers upphandling och menade bland annat att det saknades uppgift om tak för den kvantitet som totalt sett kunde avropas genom ramavtalet. Om den totala kvantiteten hade angetts så skulle bolaget ha kunnat planera och optimera sin resursallokering (fördelning av resurser i syfte att nå en ökad effektivitet på något område) för uppdraget på ett bättre sätt.

Golv & Tak hade kunnat uppnå kostnadsbesparingar genom en bättre uppskattning av behovet av material, varor, fordon och personal med rätt kompetens. Golv & Tak led därför skada av upphandlingsfelet.

Örnsköldsviks kommun genomförde tillsammans med andra upphandlande myndigheter också en ramavtalsupphandling, men som avsåg utskriftstjänster. Dokumentismen i Umeå lämnade anbud i upphandlingen men en annan anbudsgivare antogs som leverantör. I upphandlingsdokumentet fanns uppgifter om historiska volymer för den aktuella tjänsten samt en uppskattning av beställarnas framtida behov.

Dokumentism ansökte om överprövning av kommunens upphandling och anförde att det inte angetts något maximalt värde eller någon maximal volym för ramavtalet. Enligt Dokumentism hade bolaget gjort en annan kalkyl och lämnat ett annat pris om den maximala omfattningen av ramavtalet hade framgått.

Dokumentism menade att bolaget även led skada på grund av att kommunen hade behövt göra en ny upphandling om den fasta takvolymen hade överskridits. Dokumentism hade då fått en chans att antas som leverantör i den nya upphandlingen om de överskjutande värdena.

Överprövningarna av Mimers och Örnsköldsviks kommun upphandlingar kom sedermera att prövas av Högsta förvaltningsdomstolen i två separata avgöranden med mål nummer 196-21 (Mimers upphandling) respektive 6151–6159-20 (Kommunens upphandling).

Domstolens bedömning
Frågorna i målen var om det strider mot upphandlingslagstiftningen att vid en upphandling av ett ramavtal inte ange ett tak för de varor och tjänster som totalt sett kan avropas från ramavtalet. Om så var fallet hade Högsta förvaltningsdomstolen att pröva vad som krävs för att en leverantör ska anses ha visat att denna brist medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada.

Högsta förvaltningsdomstolen påtalade att det av EU-domstolens dom i mål C-23/20, Simonsen & Weel, framgår att det vid upphandling av ett ramavtal måste anges den största kvantitet eller det högsta värde som ramavtalet ska omfatta. Kravet om att uppge största kvantitet eller högsta värde gäller, ansåg Högsta förvaltningsdomstolen, generellt för alla ramavtalsupphandlingar.

Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade att det i Mimers upphandling endast fanns en uppgift om ungefärlig volym per år. I Örnsköldsviks kommuns upphandling fanns endast uppgifter om historiska kvantiteter och kostnader samt en uppskattning av beställarnas behov.

Enligt Högsta förvaltningsdomstolen var kravet på att ange största kvantitet eller högsta värde därmed inte uppfyllt. Såväl Mimers som kommunens upphandling stred därför mot principerna om öppenhet och likabehandling i 4 kap. 1 § LOU.

Högsta förvaltningsdomstolen gick sedan vidare till att pröva om leverantörerna lidit skada. Högsta förvaltningsdomstolen uttalade i båda målen följande:

”Vid bedömningen av om en brist i upphandlingen har medfört skada eller risk för skada för en viss leverantör ska dessutom beaktas om leverantören har gjort det som kan krävas för att undvika att skada uppkommer. En leverantör som anser att de uppgifter som lämnas i upphandlingsdokumenten är ofullständiga eller otydliga bör t.ex. redan under anbudstiden vända sig till den upphandlande myndigheten och ställa frågor samt begära kompletteringar och förtydliganden. Om leverantören utan godtagbara skäl underlåter att göra detta, och i stället väntar med att påtala eventuella brister till efter det att tilldelningsbeslutet är fattat, kan kravet i 20 kap. 6 § på att bristen ska ha medfört att leverantören har lidit eller riskerar att lida skada normalt sett inte anses vara uppfyllt …”.

Såväl Dokumentism som Golv & Tak hade i respektive upphandling haft möjlighet att under anbudstiden begära förtydliganden rörande den maximala omfattningen av ramavtalen, men hade inte gjort det. Därmed hade varken Dokumentism eller Golv & Tak enligt Högsta förvaltningsdomstolen visat att bolagen led skada av bristen.

Grund för ingripande mot Mimers eller kommunens upphandling förelåg inte med hänsyn till bristen av uppgift om ramavtalens maximala omfattning.

Analys
Högsta förvaltningsdomstolens bedömning att de båda upphandlingarna stred mot LOU kom inte som någon överraskning. EU-domstolen uttalar tydligt i målet C-23/20, liksom i C-216/17 (Coopservice), att uppgift om ett ramavtals maximala omfattning måste anges.

Det intressanta i målen är i stället Högsta förvaltningsdomstolens skadebedömning. Vid ofullständiga eller otydliga uppgifter i upphandlingsdokumenten, så åligger det leverantören under anbudstiden att försöka undanröja otydligheten genom att begära ett förtydligande. Annars är skaderekvisitet inte uppfyllt i 20 kap. 6 § LOU.

Den införda skyldigheten känns igen från skadeståndsrätten, där det gäller som allmän princip att en skadelidande måste vidta åtgärder för att begränsa sin skada. Om den skadelidande inte gör det, trots möjlighet, kan skadeståndet komma att sättas ned till noll (jämkning). Högsta förvaltningsdomstolen tycks nu ha infört en motsvarande princip i upphandlingsmål inom ramen för prövningen av om skaderekvisitet är uppfyllt.

Vad Högsta förvaltningsdomstolen däremot inte infört är så kallad preklusion. Med preklusion i upphandlingsförfarandet menas en tidsfrist för ansökan om överprövning för de inledande momenten i en upphandling. När tidsfristen försuttits finns inte längre möjlighet att åberopa eventuella brister som grund för en senare överprövning.

Någon sådan tidsfrist har inte införts i de svenska upphandlingsbestämmelserna (prop. 2009/10:180 s. 155 f.). Det finns inte stöd, enligt vår mening, för att Högsta förvaltningsdomstolen infört preklusion genom avgörandena.

Måste leverantören i samtliga fall som berör brister i upphandlingsdokumenten påtala bristen under anbudstiden som en skadebegränsande åtgärd? Antagligen inte.

Ett exempel på en brist där skyldigheten att vara aktiv under anbudstiden inte bör aktualiseras är golvpriser. Av HFD 2018 ref. 50 följer att det inte är förenligt med upphandlingslagstiftningen att som obligatoriskt krav ange att anbud med ett pris under en viss nivå (så kallat golvpris) inte kommer att antas. Skälet är att myndigheten då inte kan bedöma anbuden i verklig konkurrens med varandra. Automatisk uteslutning strider även mot bestämmelsen om förfarandet för att utvärdera vad som uppfattas vara onormalt låga anbud.

I HFD 2018 ref. 50 var kravet om golvpris tydligt formulerat. Det måste således ha stått klart för leverantören att anbudet skulle förkastas redan när det lämnades in. Högsta förvaltningsdomstolen ansåg emellertid att skaderekvisitet var uppfyllt i och med att leverantörens anbud automatiskt uteslöts från upphandlingen. Skaderekvisitet var således uppfyllt genom myndighetens tillämpning av det otillåtna golvpriskravet, det vill säga under anbudsutvärderingen efter att anbudstiden löpt ut.  

Det tycks alltså finnas överträdelser i det konkurrensuppsökande skedet som alltid innebär skada för leverantören. I sådana situationer bör leverantören anses lida skada även om leverantören inte påtalat bristen under anbudstiden.

Sammanfattningsvis står det klart att vid otydligheter eller bristande information i upphandlingsdokumenten måste leverantören, som en skadebegränsande åtgärd, begära förtydligande under anbudstiden. Som exemplet ovan med golvpriser visar går det emellertid inte att dra slutsatsen att denna skyldighet aktualiseras för alla typer av brister i upphandlingsdokumenten. Huruvida leverantören borde ha agerat under anbudstiden som en skadebegränsande åtgärd måste i stället avgöras från fall till fall.

Målnummer och domstol
Högsta förvaltningsdomstolens dom den 10 januari 2022 i mål nummer 196-21.
Högsta förvaltningsdomstolens dom den 10 januari 2022 i mål nummer 6151–6159-20.

Juristpanelen

Annons

Upphandling24 arrangerar utbildningen för dig som vill fördjupa dina kunskaper om upphandling av ramavtal. Kursen tar upp de relevanta bestämmelserna i LOU och EU:s direktiv samt domstolspraxis både från EU-domstolen och svenska domstolar. Kursen ger också tips på hur man kan undvika fel och falluckor. Läs mer här!

Läs mer: Högsta förvaltningsdomstolenRamavtalRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “HFD avgör takvolym i ramavtal”

  1. J skriver:
    2022-01-25 kl. 17:34

    Pluspoäng för att ni i analysen även resonerar lite friare, kring bl.a. HFD 2018 ref. 50, intressant!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026