Tisdagen den 13 december tog hackare över Inköp Gävleborgs webbplats. Trafiken styrdes om till andra sajter. Emeli Ekblad, kommunikatör vid Inköp Gävleborg, berättar att problemet upptäcktes på förmiddagen och vid lunch stängde man webbplatsen:
– Vi hade sajten stängd fram till cirka klockan 15.30 då vi åter kunde öppna den. Arbetet med att helt återställa den pågick sedan långt in på kvällen.
Hon poängterar att intrånget inte medförde någon förlust eller skada av data:
– Det berör endast vår sajt och har inte på något sätt påverkat vår avtalsdatabas.
Däremot påverkades mejltrafiken till och från medarbetarna på Inköp Gävleborg. Domänen inkopgavleborg.se klassades efter attacken som ”osäker”.
– Eftersom även våra mejladresser innehåller detta domännamn stoppades därför mejl från oss, det problemet åtgärdades under onsdagen.
Vad exakt som har orsakat intrånget har Emeli Ekblad svårt att svara på. Receptet för att motverka liknande problem framöver är att skärpa säkerheten och bevakningen av sidan. Nu ses alla rutiner för hanteringen av sajten över för att om möjligt undvika att någonting liknande ska inträffa igen.
– Vi fick förhållandevis snabbt ordning igen efter intrånget och blev det aldrig ett problem för dem som ville vara med och lämna anbud.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer