I höstas avgjordes Stockholms läns landstings långdragna upphandling av kollektivtrafiken till sjöss i skärgården på ett för många oväntat sätt. Två av fyra trafikområden gick till ett företag, TRSM Group 1, som idag bedriver busstrafik. Blidösundsbolaget och Utö Rederi vann de övriga trafikområdena.
Samtidigt som trafikstarten, den 15 april, närmar sig arbetar förvaltningsrätten med överprövningen av upphandlingen. Skärgårdsbor och debattörer frågar sig också hur ett bolag som ”kom från ingenstans” och som tidigare inte bedrivit sjötrafik ska leva upp till kvalitetsmålen.
Landstinget planerar att direktupphandla från upphandlingens vinnare i väntan på dom. Mot detta invänder Seko sjöfolk som hellre hade sett en förlängning av avtalen med dagens entreprenörer.
Fast nu torde en del av tveksamheten kring TRSM skingras. En prövad aktör med lång historia, Gotlandsbolaget, förvärvar 51 procent av bolagets aktiekapital.
TRSM:s vd Anette Schilde, som fortsätter på denna post, säger att det är positivt att få landets äldsta passagerarrederi som ägare:
– De tillför stor rutin och kompetens. Genom att få ta del av deras kunskap och utveckling kommer vi att kunna erbjuda en ännu bättre tjänst till trafikanter och beställare.
Med ny huvudägare får TRSM möjlighet att renodla verksamheten till att omfatta enbart skärgårdstrafik. Bolaget byter också namn till Skärgårdsbolaget.
– Skärgårdstrafiken är viktig för hela regionen och jag är glad att Gotlandsbolaget på detta sätt kan bidra med vår långa erfarenhet och skapa stabilitet och sammanhållning, säger tillträdande styrelseordförande Jan-Eric Nilsson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer