Bytet av leverantör av engångsmaterial till sjukvården fortsätter att ställa till det i fem mellansvenska regioner. Apotekstjänst, som den 1 oktober tog över distributionen från Mediq, har haft en rejält dålig start i sitt nya uppdrag.
Idag, fredag, tvingades Akademiska sjukhuset i Uppsala att på grund av materialbrist ställa in all planerad slutenvård och planerade operationer. Nu utvidgas det stoppet till att även gälla måndagsdygnet.
Göran Günther, chefsläkare vid Akademiska sjukhuset, säger att läget fortfarande är osäkert:
– Vi får nu leveranser av sjukvårdsmaterial, men inte i tillräcklig mängd för att vi ska kunna garantera tillgången för normal verksamhet. Vi måste vara säkra på att ha utrustning för akutsjukvård och för de patienter som vårdas på vårdavdelningar.
Än så länge har inga operationer eller annan livsuppehållande verksamhet påverkats på grund av bristen på varor i Region Örebro län.
– Situationen är i nuläget under kontroll och vårt mål är att patientsäkerheten inte ska äventyras, säger Claes Mårten Ingberg, chefläkare med ansvar för beredskapsfrågor.
Region Sörmland tackar sina sekundärförråd för att reserver finns för en kortare tid. Marie Björnstedt Bennermo ansvarar för patientsäkerhetsenheten i Region Sörmland:
– Just nu inventerar vi våra förråd, vilka behov vi har, och löser brister genom att bland annat göra direktupphandlingar hos ett flertal leverantörer.
Även Region Västmanland har kunnat lösa de brister som hittills uppstått genom så kallade akutorder mot leverantörer.
– Läget är fortfarande under kontroll, men vi har valt att gå upp i stabsläge över helgen för att bibehålla kontrollen över läget i alla verksamheter, säger Liselott Sjöqvist, biträdande sjukhuschef vid Västmanlands sjukhus.
Ansvariga politiker inom Region Uppsala utlovar en rejäl utvärdering av övertagandeprocessen efter den upphandling som vanns av Apotekstjänst. Fast inte i närtid. Till Upsala Nya Tidning säger Erik Weiman, moderat regionstyrelseordförande:
– Just nu arbetar vi för att få verksamheten att flyta på så gott det går trots de uteblivna leveranserna. Då är det inte läge att leta fel hos andra.
Dålig upphandling och förberedelser inför ett byte av leverantör.
Kanske skulle haft längre tid för en ny leverantör att hinna komma i takt med sitt leveransåtagande.
Tyvärr alltför vanligt och sedan skyller man på leverantören.