Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Förstärkning i Halmstad – men först 2023

Upphandlingsenheten på Halmstads kommun har svårt att hinna med sitt uppdrag och behöver förstärkning. Men även 2022 blir ett tufft år, enligt upphandlingschef Jeanette Hall. ”Först 2023 kan vi få förstärkning”, säger hon.

| 2021-12-22
Jeanette Hall, upphandlingschef på Halmstads kommun.

Enligt en revisionsrapport från KPMG är inköpsorganisationen i Halmstads kommun inte ändamålsenlig. 

”Det finns en upphandlingsenhet som inte arbetar efter vad det står i riktlinjer och tillämpningsanvisningar. Till följd av skrivningarna blir inköpsorganisationen otydlig. En del förvaltningar har avropare och inköpare, men inte alla har det. Det finns även olika förväntningar på upphandlingsenhetens roll och ansvar”, skriver KPMG.

Nu svarar Jeanette Hall, upphandlingschef på Halmstads kommun, på kritiken.

– I själva verket gör vi mycket mer än vad som står i den nuvarande riktlinjen, säger hon. 

Enligt riktlinjen ska enheten sköta kommunövergripande upphandlingar, men det stadgas inte vem som ska göra de förvaltningsspecifika. 

Eftersom förvaltningarna inte har kompetensen hamnar även sådana upphandlingar på upphandlingsenhetens bord, trots att enhetens resurser inte räcker till, enligt Jeanette Hall.

– Det blir ett glapp. Ungefär hälften av vårt arbete rör förvaltningarnas upphandlingar, säger hon. 

När Jeanette Hall tillträdde för ungefär ett år arbetade upphandlingsenheten efter devisen ”stänga när det är fullt”. Man meddelade vilka upphandlingar man kunde hjälpa förvaltningarna med under året, och sedan var det stopp.

I vissa fall kunde önskade upphandlingar skjutas upp flera år.

– Nu har vi en öppen dialog och har koll på inflödet. Samtidigt har vi som sagt var inte tillräckligt med resurser, säger Jeanette Hall. 

Den 1 juli 2021 gick upphandlingsenheten ut med ett interimistiskt beslut om att debitera förvaltningarna för förvaltningsspecifika upphandlingar.

– Det har lett till att vissa upphandlingar har kunnat utföras av upphandlingskonsulter men back-loggen är fortfarande hög, säger Jeanette Hall. 

I den nya riktlinjen för upphandling, som ska beslutas våren 2022, står tydligt att upphandlingsenheten ska sköta alla upphandlingar över direktupphandlingsgränsen. Ett förtydligande som välkomnas av Jeanette Hall.

Men några utökade resurser blir det inte förrän tidigast 2023.

På upphandlingsenheten jobbar i dag åtta upphandlare, en avtalscontroller, en administratör och en upphandlingschef.

– Vi behöver bli minst fyra personer till, men pengarna existerar inte 2022. Det är bara att hoppas att budgeten för 2023 är bättre, säger Jeanette Hall, och tillägger:

– Upphandlarna är jättestressade över det inkommande antalet upphandlingar. 

Jan Fritz, ekonomidirektör på Halmstads kommun, bekräftar att det blir förstärkningar av upphandlingsenheten efter nästa år.

– Upphandling är komplext i en stor organisation och vi ser att vissa delar bör centraliseras för att hantera helheten bättre. Resurser kommer att krävas. Om det blir nya eller reallokering av redan befintliga kommer vi att utreda i närtid, säger han.

 

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Halmstads kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud