Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Föreslår förordning för direktupphandlingar

Statskontoret vill se enhetliga riktlinjer för direktupphandling genom en ny förordning efter att ha utvärderat effekterna av 2014 års regeländringarna.

| 2022-05-18
Annelie Roswall Ljunggren, Statskontoret. Foto: Thomas Carlgren respektive Mostphotos.

Utvärderingen bygger på ett regeringsuppdrag som nu resulterat i ett beslut av Statskontorets generaldirektör Annelie Roswall Ljunggren med ett antal förslag för regeringen att fundera över.

Det var 1 juli 2014 som direktupphandlingsgränsen enligt LOU höjdes ordentligt – från 287 000 kronor till 505 800 kronor. Samtidigt infördes krav på riktlinjer och dokumentation för upphandlande myndigheter.

Reformen får i stora drag godkänt av Statskontoret – om än med garderingen att bristande statistik gör jämförelser med tiden innan 2014 svåra.

Statskontorets bedömning är att de högre direktupphandlingsgränserna troligen bidragit till lägre totalkostnader för upphandling, att medvetenheten om konkurrensutsättning ökat och dokumentationsplikten i viss mån ökat öppenhet och medvetenhet om korruptionsrisker.

Statskontorets analys bygger bland annat på en enkät som gick ut i slutet av förra året och som besvarades av närmare 400 upphandlande organisationer. Jämförelser har också skett med en tidigare granskning av Konkurrensverket.

Riktlinjer för direktupphandling finns numera i 93 procent av organisationer som omfattas av LOU, enligt utvärderingen.

Men riktlinjernas utformning varierar mycket mellan olika organisationer och kan ha dålig följsamhet med den vägledning i form av tio punkter som Konkurrensverket tagit fram.

Statskontoret anser att väsentliga uppgifter som bidrar till öppenhet och att motverka korruption inte finns med i riktlinjer hos en del organisationer.

Regeringen föreslås nu agera för att en förordning ska säkerställa krav på enhetliga riktlinjer.

Nejra Wiklund, föredragande utredare på Statskontoret, pekar på vikten av tydlighet med stöd av en förordning:

-Idag kan riktlinjerna variera beroende på vilken offentlig organisation som genomför upphandlingen. Detta gör att det finns risk för att organisationer missar väsentliga aspekter av direktupphandlingen, såsom hur man har beaktat möjligheterna till konkurrens i upphandlingen. Enhetliga riktlinjer skulle öka transparensen och göra upphandlingarna mer förutsebara.

Statskontoret vill även se ökad styrning gällande krav på dokumentaton av direktupphandlingar till ett värde över 100 000 kronor

-Vi har i vår utvärdering sett att det kan vara svårt för upphandlande organisationer att leva upp till de egna ambitionerna om dokumentation av direktupphandlingar. Om organisationerna har ett enhetligt förfarande att förhålla sig till i samband med dokumentationen kan det underlätta för dem att leva upp till ambitionerna.

-Även detta förslag bedömer vi skulle bidra till ökad transparens i samband med direktupphandlingar, då bland annat leverantörer skulle veta vilken information de kan begära ut i efterhand, när ett avtal har tilldelats, säger Nejra Wiklund.

Ett tredje område där Statskontoret vill se en skärpning är att göra dokumentation av direktupphandlingar tillgängliga inom en organisation – inte minst för att minska risken för otillåtna direktupphandlingar och även underlätta för eventuell tillsyn av Konkurrensverket.

Statskontoret vill se krav på tydighet var i en organisation som dokumentationen finns att hämta med en ordning som gör den tillgänglig antingen centralt eller på flera uttalade ställen.

Läs mer: Upphandling DirektupphandlingStatskontoret

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Föreslår förordning för direktupphandlingar”

  1. Sofie Arebom skriver:
    2022-05-19 kl. 10:11

    Det är en utomordentligt dålig idé, det finns ingen större poäng att vi lägger så stor fokus på mikronivå. Ge istället stöd till de upphandlande myndigheter som brister när det gäller dokumentation och processtyrning – i hur de kan lägga upp sina rutiner istället för att reglera området ytterligare.

    Vi får också sätta arbetsinsatsen och kostnaden för den i relation till nyttan med arbetet och arbetsinsatsen, inom en lite större organisation genomförs extremt många småköp. Det är jättebra att alla UM skall ta fram riktlinjer för direktupphandling, hur upplägget skall se ut bör dock inte regleras i detalj.

    Fokus borde främst ligga på att höja nivån, kunskapen och stödja utveckling av goda processer för de annonserade upphandlingarna.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist