Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Föreslår förordning för direktupphandlingar

Statskontoret vill se enhetliga riktlinjer för direktupphandling genom en ny förordning efter att ha utvärderat effekterna av 2014 års regeländringarna.

| 2022-05-18
Annelie Roswall Ljunggren, Statskontoret. Foto: Thomas Carlgren respektive Mostphotos.

Utvärderingen bygger på ett regeringsuppdrag som nu resulterat i ett beslut av Statskontorets generaldirektör Annelie Roswall Ljunggren med ett antal förslag för regeringen att fundera över.

Det var 1 juli 2014 som direktupphandlingsgränsen enligt LOU höjdes ordentligt – från 287 000 kronor till 505 800 kronor. Samtidigt infördes krav på riktlinjer och dokumentation för upphandlande myndigheter.

Reformen får i stora drag godkänt av Statskontoret – om än med garderingen att bristande statistik gör jämförelser med tiden innan 2014 svåra.

Statskontorets bedömning är att de högre direktupphandlingsgränserna troligen bidragit till lägre totalkostnader för upphandling, att medvetenheten om konkurrensutsättning ökat och dokumentationsplikten i viss mån ökat öppenhet och medvetenhet om korruptionsrisker.

Statskontorets analys bygger bland annat på en enkät som gick ut i slutet av förra året och som besvarades av närmare 400 upphandlande organisationer. Jämförelser har också skett med en tidigare granskning av Konkurrensverket.

Riktlinjer för direktupphandling finns numera i 93 procent av organisationer som omfattas av LOU, enligt utvärderingen.

Men riktlinjernas utformning varierar mycket mellan olika organisationer och kan ha dålig följsamhet med den vägledning i form av tio punkter som Konkurrensverket tagit fram.

Statskontoret anser att väsentliga uppgifter som bidrar till öppenhet och att motverka korruption inte finns med i riktlinjer hos en del organisationer.

Regeringen föreslås nu agera för att en förordning ska säkerställa krav på enhetliga riktlinjer.

Nejra Wiklund, föredragande utredare på Statskontoret, pekar på vikten av tydlighet med stöd av en förordning:

-Idag kan riktlinjerna variera beroende på vilken offentlig organisation som genomför upphandlingen. Detta gör att det finns risk för att organisationer missar väsentliga aspekter av direktupphandlingen, såsom hur man har beaktat möjligheterna till konkurrens i upphandlingen. Enhetliga riktlinjer skulle öka transparensen och göra upphandlingarna mer förutsebara.

Statskontoret vill även se ökad styrning gällande krav på dokumentaton av direktupphandlingar till ett värde över 100 000 kronor

-Vi har i vår utvärdering sett att det kan vara svårt för upphandlande organisationer att leva upp till de egna ambitionerna om dokumentation av direktupphandlingar. Om organisationerna har ett enhetligt förfarande att förhålla sig till i samband med dokumentationen kan det underlätta för dem att leva upp till ambitionerna.

-Även detta förslag bedömer vi skulle bidra till ökad transparens i samband med direktupphandlingar, då bland annat leverantörer skulle veta vilken information de kan begära ut i efterhand, när ett avtal har tilldelats, säger Nejra Wiklund.

Ett tredje område där Statskontoret vill se en skärpning är att göra dokumentation av direktupphandlingar tillgängliga inom en organisation – inte minst för att minska risken för otillåtna direktupphandlingar och även underlätta för eventuell tillsyn av Konkurrensverket.

Statskontoret vill se krav på tydighet var i en organisation som dokumentationen finns att hämta med en ordning som gör den tillgänglig antingen centralt eller på flera uttalade ställen.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling DirektupphandlingStatskontoret

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Föreslår förordning för direktupphandlingar”

  1. Sofie Arebom skriver:
    2022-05-19 kl. 10:11

    Det är en utomordentligt dålig idé, det finns ingen större poäng att vi lägger så stor fokus på mikronivå. Ge istället stöd till de upphandlande myndigheter som brister när det gäller dokumentation och processtyrning – i hur de kan lägga upp sina rutiner istället för att reglera området ytterligare.

    Vi får också sätta arbetsinsatsen och kostnaden för den i relation till nyttan med arbetet och arbetsinsatsen, inom en lite större organisation genomförs extremt många småköp. Det är jättebra att alla UM skall ta fram riktlinjer för direktupphandling, hur upplägget skall se ut bör dock inte regleras i detalj.

    Fokus borde främst ligga på att höja nivån, kunskapen och stödja utveckling av goda processer för de annonserade upphandlingarna.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget

Nytt från Upphandling24

  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen
  • Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
  • Så ska Trafikverket få bättre koll
  • Prisas för upphandlingsforskning
  • Dalatrafik backar från miljardkrav
  • Upphandling tar plats i Almedalen
  • Backa inte – ställ krav på oss!

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…

Senaste inläggen

  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta