Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Föreslår förordning för direktupphandlingar

Statskontoret vill se enhetliga riktlinjer för direktupphandling genom en ny förordning efter att ha utvärderat effekterna av 2014 års regeländringarna.

| 2022-05-18
Annelie Roswall Ljunggren, Statskontoret. Foto: Thomas Carlgren respektive Mostphotos.

Utvärderingen bygger på ett regeringsuppdrag som nu resulterat i ett beslut av Statskontorets generaldirektör Annelie Roswall Ljunggren med ett antal förslag för regeringen att fundera över.

Det var 1 juli 2014 som direktupphandlingsgränsen enligt LOU höjdes ordentligt – från 287 000 kronor till 505 800 kronor. Samtidigt infördes krav på riktlinjer och dokumentation för upphandlande myndigheter.

Reformen får i stora drag godkänt av Statskontoret – om än med garderingen att bristande statistik gör jämförelser med tiden innan 2014 svåra.

Statskontorets bedömning är att de högre direktupphandlingsgränserna troligen bidragit till lägre totalkostnader för upphandling, att medvetenheten om konkurrensutsättning ökat och dokumentationsplikten i viss mån ökat öppenhet och medvetenhet om korruptionsrisker.

Statskontorets analys bygger bland annat på en enkät som gick ut i slutet av förra året och som besvarades av närmare 400 upphandlande organisationer. Jämförelser har också skett med en tidigare granskning av Konkurrensverket.

Riktlinjer för direktupphandling finns numera i 93 procent av organisationer som omfattas av LOU, enligt utvärderingen.

Men riktlinjernas utformning varierar mycket mellan olika organisationer och kan ha dålig följsamhet med den vägledning i form av tio punkter som Konkurrensverket tagit fram.

Statskontoret anser att väsentliga uppgifter som bidrar till öppenhet och att motverka korruption inte finns med i riktlinjer hos en del organisationer.

Regeringen föreslås nu agera för att en förordning ska säkerställa krav på enhetliga riktlinjer.

Nejra Wiklund, föredragande utredare på Statskontoret, pekar på vikten av tydlighet med stöd av en förordning:

-Idag kan riktlinjerna variera beroende på vilken offentlig organisation som genomför upphandlingen. Detta gör att det finns risk för att organisationer missar väsentliga aspekter av direktupphandlingen, såsom hur man har beaktat möjligheterna till konkurrens i upphandlingen. Enhetliga riktlinjer skulle öka transparensen och göra upphandlingarna mer förutsebara.

Statskontoret vill även se ökad styrning gällande krav på dokumentaton av direktupphandlingar till ett värde över 100 000 kronor

-Vi har i vår utvärdering sett att det kan vara svårt för upphandlande organisationer att leva upp till de egna ambitionerna om dokumentation av direktupphandlingar. Om organisationerna har ett enhetligt förfarande att förhålla sig till i samband med dokumentationen kan det underlätta för dem att leva upp till ambitionerna.

-Även detta förslag bedömer vi skulle bidra till ökad transparens i samband med direktupphandlingar, då bland annat leverantörer skulle veta vilken information de kan begära ut i efterhand, när ett avtal har tilldelats, säger Nejra Wiklund.

Ett tredje område där Statskontoret vill se en skärpning är att göra dokumentation av direktupphandlingar tillgängliga inom en organisation – inte minst för att minska risken för otillåtna direktupphandlingar och även underlätta för eventuell tillsyn av Konkurrensverket.

Statskontoret vill se krav på tydighet var i en organisation som dokumentationen finns att hämta med en ordning som gör den tillgänglig antingen centralt eller på flera uttalade ställen.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling DirektupphandlingStatskontoret

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Föreslår förordning för direktupphandlingar”

  1. Sofie Arebom skriver:
    2022-05-19 kl. 10:11

    Det är en utomordentligt dålig idé, det finns ingen större poäng att vi lägger så stor fokus på mikronivå. Ge istället stöd till de upphandlande myndigheter som brister när det gäller dokumentation och processtyrning – i hur de kan lägga upp sina rutiner istället för att reglera området ytterligare.

    Vi får också sätta arbetsinsatsen och kostnaden för den i relation till nyttan med arbetet och arbetsinsatsen, inom en lite större organisation genomförs extremt många småköp. Det är jättebra att alla UM skall ta fram riktlinjer för direktupphandling, hur upplägget skall se ut bör dock inte regleras i detalj.

    Fokus borde främst ligga på att höja nivån, kunskapen och stödja utveckling av goda processer för de annonserade upphandlingarna.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026