Avinor, som sköter 45 statliga ägda norska flygplatser, arbetar offensivt för att automatisera driften. I vinter kommer två självgående snöröjningsfordon att tas i bruk på Oslo flygplats.
Projektet är ett av de första i världen av sitt slag. Upprinnelsen är en innovationsupphandling som inleddes år 2015 i samarbete med Nasjonalt program for leverandørutvikling.
Margrethe Snekkerbakken ansvarar för säkerhet, miljö och strategi vid Avinor. Hon säger att många uppgifter inom luftfarten framöver kommer att lösas på andra sätt än idag:
– Avinor vill testa förarlösa fordon och ser tydliga effektivitetsvinster med sådana nya lösningar.
Fordonen, som tillverkats av Yeti Snow Technology, kommer inledningsvis att övervakas noga. En förare åker med och kan vid behov ta över driften. Att de fungerar har bevisats vid Fagernes flygplats, Leirin, där provkörning skedde i våras.
I Oslo ska fordonen användas fram till i vår. Målet är att köra dem så mycket som möjligt för att lära sig mer och vidareutveckla systemet. Och blir denna säsong lika snörik som den förra kommer fordonen att få arbeta. Den sammanlagda snömängden på flygplatsen var i fjol över tre meter:
– Vi preparerade bansystemen sammanlagt 814 gånger, så Oslo är helt klart rätt plats för detta test av ny teknik, säger Henning Bråtebæk, driftschef vid flygplatsen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer