I Göteborgslokalers upphandling av bevakningstjänster vägdes, för första gången, kvalitet in i utvärderingen av anbudsgivarna. Bo Säljö, säkerhetschef på Göteborgslokaler, ansvarade tillsammans med en extern konsult för upphandlingen:
– Vi frågade oss vad som ger ett bevakningsuppdrag mervärde, berättar han. Därefter arbetade vi fram en modell för den aktuella upphandlingen.
Tillfrågade bevakningsbolag fick redogöra för hur man skulle agera i ett antal fiktiva problemsituationer. Baserat på svaren samt intervjuer med anbudsgivarna räknades sedan fram ett procentvärde som sedan avräknades mot den lagda anbudssumman.
– Sex olika frågeställningar arbetades fram som de deltagande bevakningsbolagen sedan fick svara på, både muntligt och skriftligt.
Totalt lämnades tre anbud på och valet föll så småningom på det Cubsec. Bolaget kunde vid utvärderingen ge en annorlunda syn på bevakning och de problem som kan uppstå vid säkerhetsuppdrag.
– Cubsec presenterade en modell som lite förenklat innebär att de satsar mer på att vara proaktiva i sitt arbete. De vill lösa problem innan de uppstår, säger Bo Säljö.
Göteborgslokaler förvaltar 484 000 kvadratmeter kommersiella lokaler för butik, kontor och kommunal verksamhet. En stor del av lokalerna ligger kring stadsdelstorg. Bo Säljö tror att upphandlingen kommer att innebära ökad trygghet på torgen.
– Bevakning och säkerhet är komplexa frågor och vi väntar oss inget resultat över en natt, men i förlängningen tror vi att Cubsecs arbetssätt kommer att skapa tryggare handelsplatser.
Avtalet började gälla den 1 april och löper inledningsvis på två år, med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer