Den färja som idag binder samman Umeå och Vasa över Kvarken börjar bli gammal och ska bytas ut. Ersättaren till Wasa Express, som kostar runt 1,2 miljarder kronor, kommer att byggas i Finland av Rauma Marine Constructions.
– Vi vann den internationella, offentliga upphandlingen tack vare kunnande och teknologi, säger varvets vd Jyrki Heinimaa om intentionsavtalet.
Fartyget drivs av ett hybridsystem. I det ingår batteri och en tvåbränslelösning med flytande natur-/biogas alternativt marindiesel med katalytisk avgasrening.
Färjan kommer att ha isklass 1A Super för att möta Kvarkens utmanande isförhållanden. Den dimensioneras för 800 passagerare och får 1 500 filmeters lastkapacitet, vilket motsvarar ett åttiotal långtradare.
Rent praktiskt kommer köp och finansiering ske via Kvarken Link. Detta bolag ägs till lika delar av Umeå kommun och Vasa stad. Operatören Wasaline hyr sedan färjan.
– Från styrelsens sida vill vi meddela ett stort tack till alla som medverkat för att få fram en lösning till gagn för de framtida relationerna mellan Österbotten och Västerbotten och för vårt näringsliv, säger Tomas Häyry, styrelseordförande för Kvarken Link och även Vasas stadsdirektör.
Flera aktörer konkurrerande om att få ordern på färjan som ska levereras senast den sista april 2021. Tre europeiska skeppsbyggare och en i Asien var med i kampen vars slutomgång stod mellan två varv i Europa.
Just nu saknar Umeå och Vasa sjöförbindelse. Wasa Express ligger i torrdocka i Tallinn för ett två veckor långt underhållsarbete fram till den 21 januari.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer