Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ta nästa kliv i uppföljning

Genom att följa upp och återkoppla till grossister får de möjlighet att utvecklas och förbättras. En god relation med grossisten är viktig för ett välfungerande samarbete, skriver Linda Bjarle.

I oktober talade jag på föreningen Kost & Närings seminariedag om livsmedelsupphandling. Syftet med mitt föredrag var att berätta hur jag arbetar med uppföljning av de livsmedelsavtal vi har i Helsingborg. Jag berättade om vikten att se uppföljning som en löpande del i hela upphandlingsprocessen. Jag ville ge deltagarna verktyg och inspiration till hur de själva kan arbeta proaktivt med sina avtal.

Med på seminariet var även en försäljningschef från en av de stora grossisterna. Han var irriterad på att mitt föredrag hade så stort negativt fokus på uppföljningen av att leverantören sköter sitt uppdrag. Han tyckte att fokus borde ligga på allt vi kan uppnå om vi hade samarbetat mer. Han tyckte att jag var bakåtsträvare och negativ. Jag kan inte annat än att hålla med honom.

Ibland känner jag mig frustrerad över att en stor del min arbetsdag går åt till att lusläsa vad vi har skrivit i avtalet och lösa problem istället för att fokusera på ett strategiskt och långsiktig relation med grossisten samt den egna verksamheten. Tyngden ligger i detaljuppföljning av att grossisten håller vad den lovat. Det finns helt enkelt för mycket att förlora i att inte ha koll på detaljerna. Jag tror att vi är många där ute med liknande arbetsuppgifter som känner samma frustration.

Det finns tid och plats både för detaljuppföljning av problem och att utveckla samarbetet med grossisten.

I en idealvärld hade jag också gärna arbetat mer strategiskt och med större frågor än ”varför får vi inte de varor vi beställt” eller ”varför meddelar ni inte mig när en vara utgår”, men nu är det tyvärr dessa frågor som får stort fokus på grund av att de är viktiga för att den dagliga kostverksamheten ska fungera.

Kost & Näring mäter varje år hur väl grossisterna sköter sina uppdrag. En sammanställning ges ut i en rapport som heter Grossistbarometern.

Fel fokus vid dålig relation

I rapporten kartlägger Kost & Näring samarbetet mellan Sveriges måltidsverksamheter och de fyra största grossisterna. Ett problem som är tydligt år från år är sen avisering av utebliven vara eller ersättningsprodukt. Grossisten meddelar helt enkelt inte när en vara som beställts inte kan levereras. Det skapar mycket problem ute i verksamheterna eftersom de inte kan lita på att grossisten levererar det som har beställts. Följden blir att relationen med grossisten blir lidande. Har man en dålig relation är det lätt att fokusera på det som gått fel istället för det som är bra.

Livsmedelsavtal är komplicerade avtal med många artiklar. Kontroll är en central del av uppföljningsarbetet, vare sig man vill eller inte. Jag menar att det finns tid och plats både för detaljuppföljning av problem, men även till att utveckla samarbetet med grossisten. Genom att vi kommuner gör uppföljningar och återkopplar till grossisten ger vi dem också möjligheten att utveckla sin verksamhet och bli bättre. Det hela hänger på hur grossisten hanterar avvikelserna och om arbetet de gör för att undvika att de upprepas.

Min känsla är att grossisterna har börjat förstå vikten av att ha en bra relation med sina offentliga kunder. Båda parter vill lämna alla uttjatade problem bakom sig och blicka framåt. Med all kompetens som vi i det offentliga livsmedelsrummet har tillsammans med grossisternas expertkunskap kring miljö, service och distribution kan vi tillsammans göra underverk.  Bara vi får tiden att lyfta blicken från detaljuppföljningen till högre frågor.

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift