Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Konkurrenten är kriminell men blir inte utesluten

En konkurrent till oss är åtalad för ett brott. Ibland blir företaget uteslutet ur upphandlingar, ibland inte. Vi har förlorat affärer när konkurrenten inte har blivit utesluten. Hur ska vi agera? Joakim Lavér svarar på en läsarfråga.

Fråga: Vi konkurrerar med en leverantör vars företrädare är misstänkt och åtalad för ett brott men där personen ännu inte har blivit dömd. Under tiden deltar leverantören i upphandlingar och i vissa fall blir den med stöd av 10 kap. 2 § LOU utesluten av den upphandlande myndigheten medan i andra upphandlingar tillåts leverantören att lämna anbud. Vi missar affärer på grund av att upphandlande myndigheter gör olika bedömningar i den här frågan. Hur ska man som anbudsgivare förhålla sig till detta? Hur ska man tolka bestämmelsen i 10 kap. 2 § i LOU?

Joakim Lavér svarar: I 10 kap 2 § 1 st. p.3. LOU anges att en leverantör får uteslutas från att delta i en upphandling om leverantören genom lagakraftvunnen dom är dömd för brott och i 10 kap 2 § 1 st. p.4. LOU anges att en leverantör får uteslutas från att delta i en upphandling om leverantören har gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen och den upphandlande myndigheten kan visa detta.

Vidare anges i 10 kap 2 § 2 st. LOU att om leverantören är en juridisk person får leverantören uteslutas om företrädare för den juridiska personen har dömts för brott eller gjort sig skyldig till fel i yrkesutövningen.

För det första kan en leverantör endast uteslutas med stöd av 10 kap 2 § 1 st. p.3. LOU om leverantören eller dess företrädare har blivit dömd för brottet och domen har vunnit laga kraft. För det andra är 10 kap 2 § LOU är fakultativ, vilket innebär att den upphandlande myndigheten har en rätt att utesluta en leverantör vars företrädare har blivit dömd för ett brott men inte en skyldighet att göra så. Har företagets företrädare ännu inte blivit dömd för brottet kan leverantören inte uteslutas med stöd av 10 kap 2 § 1 st. p.3 LOU, men dock på grund av fel i yrkesutövningen och med stöd av och 10 kap 2 § 1 st. p.4 LOU.

Vad som är ett allvarligt fel i yrkesutövningen kan vara vanskligt att bedöma.

Om en företrädare för en leverantör misstänks för ett brott men ännu inte har dömts för brottet är det nog många upphandlande myndigheter som drar sig för att utesluta leverantören. Dels kan det vara vanskligt att bedöma vad som är ett allvarligt fel i yrkesutövningen, dels kan det vara svårt att bevisa att det föreligger ett sådant fel. Olika upphandlande myndigheter kan göra olika bedömningar. Man kan till exempel ha olika uppfattningar om felet, det påstådda brottet, är tillräckligt allvarligt eller inte för att vara ett ”allvarligt fel” i yrkesutövningen.

En konkurrent kan inte framgångsrikt begära överprövning av en upphandlande myndighets beslut att inte utesluta en leverantör vars företrädare är misstänkt för brott eftersom 10 kap. 2 § är fakultativ. Det är upp till den upphandlande myndigheten att självt välja hur den vill göra. Om den upphandlande myndigheten behandlar leverantörer olika, till exempel utesluter en leverantör som har begått ett visst brott men inte en annan som har begått ett likadant brott, torde den leverantör som har blivit utesluten framgångsrikt kunna begära överprövning.

Joakim Lavér - få din fråga besvarad
Skickar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • Leder FMV i ny tid
  • Nytt stöd för hållbar upphandling
  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna