Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kan avtal hävas om leverantören inte håller avtalade priser?

Går det att häva ett avtal om leverantören inte står fast vid avtalade priser, trots att de legat till grund för tilldelningen? Situationen är inte ovanlig och Joakim Lavér förklarar vad som gäller.

Fråga från läsare: Kan man häva avtal med hänvisning till felaktigheter i upphandlingen? Exempelvis om man har ingått avtal med en anbudsgivare, som efter avtalets ingående inte står fast vid ett anbudspris, eller inte lever upp till andra saker anbudsgivaren utlovat i sitt anbud. Till exempel om anbudsgivaren hävdar att ett styckpris i en mängdförteckning inte är giltigt av en eller annan anledning, trots att det legat till grund för utvärderingen, och en justering av priset skulle leda till att en annan anbudsgivare skulle ha vunnit. Eller att anbudsgivaren till exempel inte flaggat upp felaktigheter i förfrågan eller i mängdförteckningen, som i ett senare skede leder till en total prisökning för beställaren. Kan en annan anbudsgivare i så fall klaga och hävda att den skulle ha vunnit upphandlingen eftersom de står för sina anbudspriser, och då skulle fått lägst utvärderingspris?

 

Joakim Lavér svarar: Situationen som frågeställaren beskriver är inte helt ovanlig. En upphandlande myndighet tilldelar ett kontrakt till den leverantör som lämnade det bästa anbudet i upphandlingen. När det sedan är dags att leverera tillhandahåller leverantören inte allt det som utlovades i anbudet, eller så vill leverantören sätta sig vid förhandlingsbordet och förhandla om kontraktet efter att det ingåtts.

I den bästa av världar skulle den upphandlande myndigheten alltid få den kvalitet och de priser som den vinnande leverantören erbjöd i upphandlingen. Så är dessvärre inte alltid fallet, men det finns flera saker som den upphandlande myndigheten kan göra både innan och under upphandlingen för att undvika en situation där man riskerar att inte få det som offererades i upphandlingen, eller åtminstone stå väl förberedd när situationen uppkommer.

Avtala om bindande priser

När det gäller priser kan man föreskriva i förfrågningsunderlaget att de priser som erbjuds i upphandlingen och ligger till grund för utvärderingen ska vara bindande för leverantören och gälla när kontraktet tillämpas. En sådan föreskrift kan kombineras med en prisjusteringsklausul i kontraktet som uttryckligen reglerar i vilka situationer som priset kan omförhandlas och hur en sådan prisjustering ska gå till.

Detta ger den upphandlande myndigheten möjlighet att på förhand styra i vilka situationer som prisjustering ska vara möjlig, skapar en förutsebarhet och kan dessutom minska risken för att leverantören lämnar priser i upphandlingen som den sedan inte kan stå för. Som vi kommer att se nedan kan en prisjusteringsklausul, med hänsyn till de nya reglerna om ändringar av kontrakt, dessutom utgöra en förutsättning i vissa fall för att över huvud taget justera priset i ett upphandlat kontrakt.

När det gäller andra saker än pris, till exempel kvalitetsparametrar, är det viktigt att se till att kontraktet innehåller bestämmelser som ålägger leverantören att tillhandahålla den kvalitet som leverantören utlovade i sitt anbud.

Tandlöst utan sanktioner

Det är emellertid inte tillräckligt att bara räkna upp leverantörens skyldigheter i kontraktet. Utan påtryckningsmedel blir skyldigheterna tandlösa. Till skyldigheterna bör det därför kopplas sanktioner som myndigheten kan använda sig av om leverantören inte uppfyller vad som utlovats. Här har den upphandlande myndigheten ett betydande utrymme att bestämma vilka påtryckningsmedel som ska kunna göras gällande och i vilka situationer. I samband med att kontraktet upprättas bör myndigheten överväga vilka tänkbara situationer som ska möjliggöra hävning av kontraktet.

Kanske har myndigheten erfarenhet av ett tidigare likartat kontrakt där man önskade att man hade haft skarpare sanktioner att rikta mot leverantören. Hävning är som utgångspunkt en mycket ingripande åtgärd och det kan ibland vara tillräckligt att påtala att man har hävningsrätt för att förmå en leverantör att göra rätt för sig. Det ska dock hållas i minnet att det kan finnas en poäng med att försöka skapa ett balanserat avtal. Ett allt för beställarvänligt avtal kan leda till mycket höga priser eller att det inte kommer in några, eller mycket få, anbud.

Ta med möjligheten att häva avtal

Så, för att besvara frågeställarens första fråga: Ja, en det är möjligt att häva ett kontrakt med hänvisning till brister i upphandlingen, om myndigheten har föreskrivit en sådan möjlighet i kontraktet. Till exempel skulle man kunna föreskriva att hävning ska vara möjlig om det visar sig att leverantören lämnade felaktiga uppgifter i sitt anbud i upphandlingen som var av betydelse för tilldelning av kontraktet. Vad gäller fel som förekommit i förfrågningsunderlaget får dock den upphandlande myndigheten normalt stå risken för sådana fel och det kan vara svårare att motivera att ett kontrakt ska hävas på grund av brister i det egna underlaget.

En väsentlig ändring av ett kontrakt betraktas som tilldelning av ett nytt kontrakt.

Ovan har ämnet ändringar av kontrakt berörts. Ändringar som görs i upphandlande kontrakt får inte vara väsentliga. En väsentlig ändring av ett kontrakt betraktas som tilldelning av ett nytt kontrakt och därmed en otillåten direktupphandling. En väsentlig ändring kan till exempel bestå av att innehållet i kontraktet ändras eller att myndigheten underlåter att tillämpa vissa villkor i kontraktet mot leverantören. En sådan ändring kan angripas av en konkurrerande leverantör genom en ogiltighetstalan.

Lägg in ändringsklausul

I de nya upphandlingsdirektiven finns det dock bestämmelser som klargör i vilka situationer som ändringar av kontrakt är tillåtna respektive inte är det (artikel 72 i direktiv 2014/24/EU och artikel 89 i direktiv 2014/25/EU). Det är bland annat tillåtet att göra ändringar av kontrakt som har stöd i klara och entydiga ändringsklausuler i kontraktet. För att så långt som möjligt undvika att hamna i en situation där en ändring av kontraktet betraktas som en väsentlig ändring bör kontraktet därför föreskriva en möjlighet att omförhandla villkoren, till exempel en prisjusteringsklausul.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift