Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kan avtal hävas om leverantören inte håller avtalade priser?

Går det att häva ett avtal om leverantören inte står fast vid avtalade priser, trots att de legat till grund för tilldelningen? Situationen är inte ovanlig och Joakim Lavér förklarar vad som gäller.

Fråga från läsare: Kan man häva avtal med hänvisning till felaktigheter i upphandlingen? Exempelvis om man har ingått avtal med en anbudsgivare, som efter avtalets ingående inte står fast vid ett anbudspris, eller inte lever upp till andra saker anbudsgivaren utlovat i sitt anbud. Till exempel om anbudsgivaren hävdar att ett styckpris i en mängdförteckning inte är giltigt av en eller annan anledning, trots att det legat till grund för utvärderingen, och en justering av priset skulle leda till att en annan anbudsgivare skulle ha vunnit. Eller att anbudsgivaren till exempel inte flaggat upp felaktigheter i förfrågan eller i mängdförteckningen, som i ett senare skede leder till en total prisökning för beställaren. Kan en annan anbudsgivare i så fall klaga och hävda att den skulle ha vunnit upphandlingen eftersom de står för sina anbudspriser, och då skulle fått lägst utvärderingspris?

 

Joakim Lavér svarar: Situationen som frågeställaren beskriver är inte helt ovanlig. En upphandlande myndighet tilldelar ett kontrakt till den leverantör som lämnade det bästa anbudet i upphandlingen. När det sedan är dags att leverera tillhandahåller leverantören inte allt det som utlovades i anbudet, eller så vill leverantören sätta sig vid förhandlingsbordet och förhandla om kontraktet efter att det ingåtts.

I den bästa av världar skulle den upphandlande myndigheten alltid få den kvalitet och de priser som den vinnande leverantören erbjöd i upphandlingen. Så är dessvärre inte alltid fallet, men det finns flera saker som den upphandlande myndigheten kan göra både innan och under upphandlingen för att undvika en situation där man riskerar att inte få det som offererades i upphandlingen, eller åtminstone stå väl förberedd när situationen uppkommer.

Avtala om bindande priser

När det gäller priser kan man föreskriva i förfrågningsunderlaget att de priser som erbjuds i upphandlingen och ligger till grund för utvärderingen ska vara bindande för leverantören och gälla när kontraktet tillämpas. En sådan föreskrift kan kombineras med en prisjusteringsklausul i kontraktet som uttryckligen reglerar i vilka situationer som priset kan omförhandlas och hur en sådan prisjustering ska gå till.

Detta ger den upphandlande myndigheten möjlighet att på förhand styra i vilka situationer som prisjustering ska vara möjlig, skapar en förutsebarhet och kan dessutom minska risken för att leverantören lämnar priser i upphandlingen som den sedan inte kan stå för. Som vi kommer att se nedan kan en prisjusteringsklausul, med hänsyn till de nya reglerna om ändringar av kontrakt, dessutom utgöra en förutsättning i vissa fall för att över huvud taget justera priset i ett upphandlat kontrakt.

När det gäller andra saker än pris, till exempel kvalitetsparametrar, är det viktigt att se till att kontraktet innehåller bestämmelser som ålägger leverantören att tillhandahålla den kvalitet som leverantören utlovade i sitt anbud.

Tandlöst utan sanktioner

Det är emellertid inte tillräckligt att bara räkna upp leverantörens skyldigheter i kontraktet. Utan påtryckningsmedel blir skyldigheterna tandlösa. Till skyldigheterna bör det därför kopplas sanktioner som myndigheten kan använda sig av om leverantören inte uppfyller vad som utlovats. Här har den upphandlande myndigheten ett betydande utrymme att bestämma vilka påtryckningsmedel som ska kunna göras gällande och i vilka situationer. I samband med att kontraktet upprättas bör myndigheten överväga vilka tänkbara situationer som ska möjliggöra hävning av kontraktet.

Kanske har myndigheten erfarenhet av ett tidigare likartat kontrakt där man önskade att man hade haft skarpare sanktioner att rikta mot leverantören. Hävning är som utgångspunkt en mycket ingripande åtgärd och det kan ibland vara tillräckligt att påtala att man har hävningsrätt för att förmå en leverantör att göra rätt för sig. Det ska dock hållas i minnet att det kan finnas en poäng med att försöka skapa ett balanserat avtal. Ett allt för beställarvänligt avtal kan leda till mycket höga priser eller att det inte kommer in några, eller mycket få, anbud.

Ta med möjligheten att häva avtal

Så, för att besvara frågeställarens första fråga: Ja, en det är möjligt att häva ett kontrakt med hänvisning till brister i upphandlingen, om myndigheten har föreskrivit en sådan möjlighet i kontraktet. Till exempel skulle man kunna föreskriva att hävning ska vara möjlig om det visar sig att leverantören lämnade felaktiga uppgifter i sitt anbud i upphandlingen som var av betydelse för tilldelning av kontraktet. Vad gäller fel som förekommit i förfrågningsunderlaget får dock den upphandlande myndigheten normalt stå risken för sådana fel och det kan vara svårare att motivera att ett kontrakt ska hävas på grund av brister i det egna underlaget.

En väsentlig ändring av ett kontrakt betraktas som tilldelning av ett nytt kontrakt.

Ovan har ämnet ändringar av kontrakt berörts. Ändringar som görs i upphandlande kontrakt får inte vara väsentliga. En väsentlig ändring av ett kontrakt betraktas som tilldelning av ett nytt kontrakt och därmed en otillåten direktupphandling. En väsentlig ändring kan till exempel bestå av att innehållet i kontraktet ändras eller att myndigheten underlåter att tillämpa vissa villkor i kontraktet mot leverantören. En sådan ändring kan angripas av en konkurrerande leverantör genom en ogiltighetstalan.

Lägg in ändringsklausul

I de nya upphandlingsdirektiven finns det dock bestämmelser som klargör i vilka situationer som ändringar av kontrakt är tillåtna respektive inte är det (artikel 72 i direktiv 2014/24/EU och artikel 89 i direktiv 2014/25/EU). Det är bland annat tillåtet att göra ändringar av kontrakt som har stöd i klara och entydiga ändringsklausuler i kontraktet. För att så långt som möjligt undvika att hamna i en situation där en ändring av kontraktet betraktas som en väsentlig ändring bör kontraktet därför föreskriva en möjlighet att omförhandla villkoren, till exempel en prisjusteringsklausul.

Annons

Få fart på er avtalsförvaltning! Upphandling24 arrangerar en populär heldagsutbildning för dig som behöver kunskap, inspiration och verktyg för att påbörja eller komma vidare med ditt arbete med en strukturerad avtalsförvaltning. Läs mer här!

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026