Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Jag har inte kontroll

Vad har vi som inköpare för kontroll över det vi köper och den vi köper av? Frågar någon om jag har kontroll på våra inköp måste jag svara nej, skriver Charlotta Holmér.

Jag har nyligen haft ett mycket bra möte med Skatteverket där om hur vi kan kontrollera att de leverantörer vi anlitar betalar skatter och avgifter som de ska. Vi vill såklart inte anlita oseriösa leverantörer som inte betalar skatter eller som anlitar svart arbetskraft. Vi gör, som de flesta andra, en del kontroller av de leverantörer vi upphandlar. Men ett F-skattegodkännande eller en registrering för arbetsgivaravgifter garanterar ingenting. Det säger ju bara att de inte är uppenbart brottsliga.

Vi känner inte heller till om våra leverantörer och anbudsgivare ingår i otillåtna anbudskarteller. Vi kan försöka att inte uppmuntra det, vi kan ta hjälp av myndigheter om vi skulle misstänka något. Men någon verklig kontroll, det har vi inte. Trots de kontroller vi gör kan jag inte säga att jag har full kontroll. Vi gör vad vi kan, men vi kan nog tyvärr räkna med att det finns leverantörer som vi köper av som inte sköter sig, och vi kan nog också kan anta att de allra flesta faktiskt gör det.

Frågar någon om alla våra inköp sker korrekt av enbart seriösa leverantörer måste jag svara nej.

Inte heller har jag kontroll på våra direktupphandlingar. På vår lilla inköpsavdelning har vi långt ifrån kontroll eller ens vetskap om alla inköp som görs. En bråkdel är vi möjligen delaktiga i, men inte på långa vägar allt. Vi informerar internt om att köpen ska konkurrensutsättas och att leverantörerna ska kontrolleras, men vi har ingen möjlighet att kontrollera allt. Vi vet inte heller alltid gränsen för direktupphandling överskrids eller om anlitandet av leverantören ska förhandlas med facket. Vi får lita på att våra medarbetare vet vad som gäller, och vi kan nog räkna med att vi ibland gör otillåtna direktupphandlingar, men vi kan också lita på att det i de flesta fall går rätt till.

Vår avtalstrohet eller att beställda varor blir levererade har jag inte heller någon vetande i. Vi kan inte kontrollera om det vi köper tillverkas av barnarbetare. Eller om de som utför jobben får rast och semester enligt lag. Vi kan skriva avtalsvillkor som kräver det, vi kan skriva att de måste betala skatt också. Och att de inte får köra över hastighetsgränserna när de utför jobb åt oss. Men kontrollera vad som verkligen sker, det går inte.

Frågar någon om vi kan försäkra att alla våra inköp sker korrekt, av enbart seriösa leverantörer som alltid följer avtalen måste jag svara nej. Det är så mycket vi inte gör. Det känns övermäktigt att kontrollera allt och jag undrar om det ens är vårt att försöka. Hur ska vi någonsin kunna garantera, dokumentera, och kontrollera att inget fel görs?

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Nytt stöd för hållbar upphandling
  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift