Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Otillåten sammanblandning av kriterier

RättsfallsanalysEn sammanblandning av utvärderings- och kvalificeringskriterier har lett till att anbudsgivare lidit skada. Det konstaterar Kammarrätten i Jönköping i en ny dom. Christian Härdgård och Martin Bogg, Advokatfirman Delphi, refererar domen.

| 2021-03-01
Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi.

Sammanfattning
Kammarrätten framhåller att om en upphandlande myndighet i det konkurrensuppsökande skedet utvärderar omständigheter som huvudsakligen avser anbudsgivarens förmåga att utföra uppdraget så strider detta mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU.

I detta fall framgick det inte att det aktuella kriteriet syftat till att bedöma kvaliteten på inkomna anbud och inte heller att kriteriet syftat till att fastställa det mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet.

Fakta i målet
Falköpings och Tidaholms kommun upphandlade en utbildning för yrkesförare genom ett öppet förfarande enligt LOU. Centrala Trafikskolan tilldelades kontraktet varpå Yrkesakademin ansökte om överprövning hos Förvaltningsrätten i Jönköping eftersom Yrkesakademin ansåg att kommunernas tilldelning stred mot 4 kap. 1 § LOU.

Yrkesakademin menade att Centrala Trafikskolan tilldelats kontraktet trots att kvalificeringskravet som gällde teknisk och yrkesmässig kapacitet inte var uppfyllt.

Dessutom ansåg Yrkesakademien att kvalificeringskrav och tilldelningskriterier blandats samman och att den använda utvärderingsmodellen varit bristfälligt utformad. Det innebar att det var omöjligt för anbudsgivare att veta vad som skulle komma att premieras som ett mervärde.

Förvaltningsrättens bedömning
Förvaltningsrätten i Jönköping ansåg att Yrkesakademin inte visat att kommunerna brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU som skulle kunna skada eller riskera att skada bolaget.

Domstolen menade att de aktuella kriterierna snarare avsåg föremålet för upphandlingen, det vill säga den tjänst som anbudsgivaren erbjuder, än till anbudsgivarens kvalifikationer och tekniska samt yrkesmässiga kapacitet.

Därför ansåg förvaltningsrätten att anbudsutvärderingen inte påverkats av ovidkommande hänsyn och att  kommunernas förfarande inte stred mot principerna enligt LOU.

Förvaltningsrätten påpekade att utvärderingsmatrisen i upphandlingsdokumentet var tillräckligt klart och tydligt utformad för att leverantörer i branschen skulle förstå vad kommunerna tillmätte betydelse vid utvärderingen och kunna lägga ett konkurrenskraftigt anbud. Därför hade inte transparensprincipen åsidosatts.

Kammarrättens bedömning
Kammarrätten konstaterar att en upphandlande myndighet har stor frihet att välja vilka tilldelningskriterier som myndigheten vill tillämpa vid tilldelningen av kriterierna. Valet av tilldelningskriterier kan dock endast avse kriterier som syftar till att fastställa det ekonomisk mest fördelaktiga anbudet.

Dessutom anser domstolen att det av upphandlingsdokumenten framgår att de inkomna anbuden ska utvärderas utifrån pris och kvalitet.

Utvärderingen av kvaliteten ska ske i enlighet med en utvärderingsmodell och ett av delkriterierna i mallen är ”Teknisk och yrkesmässig kapacitet”. Som förklaring till kriteriet anges att anbudsgivarna ska lämna beskrivning av ett referensuppdrag som bekräftar erfarenhet av arbete mot kommunala yrkesskolor och annan vuxenutbildning.

Kammarrätten anser att det inte framgår att det nu aktuella kriteriet gällande ”Teknisk och yrkesmässig kapacitet” syftar till att möjliggöra för kommunerna att bedöma kvaliteten på inkomna anbud. Kammarrätten gör därför bedömningen att det inte framgår att kriteriet syftat till att fastställa det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet.

Kammarrätten menar att kommunerna därmed utvärderat omständigheter som huvudsakligen är att hänföra till anbudsgivarens förmåga att utföra uppdraget, vilket står i strid med de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU.

Kammarrätten anser att Yrkesakademin visat att de kunde lida skada till följd av kommunernas agerande, varför skäl för ingripande enligt LOU förelåg. Slutligen anger kammarrätten att då bristerna avser det konkurrensuppsökande skedet i upphandlingen, räcker det inte med en rättelse. Upphandlingen måste därför göras om.

Analys
Kammarrätten fastställer i enlighet med praxis från EU-domstolen, mål C-532/06 Lianakis, att kriterier som inte syftar till att fastställa det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet utan som huvudsakligen avser bedömningen av anbudsgivarnas förmåga att utföra projektet inte kan anses utgöra kriterier för tilldelning.

I EU-domstolens avgörande C-601/13 Ambisig fastställdes att kvaliteten på fullgörandet av ett offentligt kontrakt på ett avgörande sätt kan vara beroende av vilka yrkesmässiga förtjänster de personer som ska fullgöra kontraktet har, vilka utgörs av deras yrkeserfarenhet och utbildning.

I synnerhet gäller detta om kontraktsföremålet utgörs av tillhandahållande av intellektuella tjänster, enligt domstolen.

Detta avgörande resulterade i att kammarrätterna i Sundsvall, mål nummer 2197-15, och Stockholm, mål nummer 486-17, kort därefter förordnade att två upphandlingar skulle göras om då de avsett förmåga och kapacitet att genomföra uppdraget och inte intellektuella tjänster.

I ett tredje avgörande gjorde Kammarrätten i Stockholm, mål nummer 1047-18, en annan bedömning och angav att det inte fanns något hinder mot att använda referenser i utvärderingsfasen, oavsett om upphandlingsföremålet avser intellektuella tjänster eller inte.

Domstolen menade att referenstagningen som gjorts syftade till att ta reda på hur tidigare tjänster utförts och hur nöjda tidigare kunder varit med tjänsten, varför ansökan i detta mål avslogs.  

Förvaltningsrätterna i Stockholm, mål nummer 6174-19, Luleå, mål nummer 577-19,  och Göteborg, mål nr 13825-18, har efter Kammarrätten i Stockholms senaste avgörande gått på samma linje som kammarrätten och i respektive mål anfört att den referenstagning som gjorts syftat till att ta reda på hur tidigare tjänster utförts och hur nöjda kunder varit med tjänsten.

Dessa frågor var att hänföra till kvaliteten och inte till anbudsgivarens kvalifikationer och yrkesmässiga kapacitet. Ingen sammanblandning av kvalificerings- eller tilldelningskrav hade gjorts, varför ansökningarna i samtliga tre mål avslogs.

Sammanfattningsvis går det att utläsa att domstolarna i alla avgörandena är överens om att kvalificeringskrav och tilldelningskriterier inte får sammanblandas. Denna uppfattning går helt i linje med EU-domstolens avgörande i mål C-532/06 Lianakis.

Därför är det intressant (och till viss del problematiskt) att se hur spretiga bedömningarna är kring vad syftet har varit med referenstagningarna.

Av nu refererade avgöranden blir det tydligt att även om den upphandlande myndigheten bedömer att anbudsgivarens referenser är tillämpliga att använda som tilldelningskriterier, så är det, mycket viktigt att frågorna för sådana kriterier utformas med stor omsorg och tydlighet vad gäller referenstagningens syfte.

Denna ändamålsenliga utformning måste göras för att det ska kunna vara möjligt att fastställa det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Några specifika krav på referenstagningens närmare utformning för att anses vara tillåten kan dock för närvarande inte skönjas ur praxis. Rättsläget är således alltjämt oklart.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Jönköpings dom den 10 februari 2021 i mål nummer 2850-20.

Juristpanelen

Läs mer: EU-domstolenRättsfallsanalys KvalificeringUtvärdering

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU

Nytt från Upphandling24

  • ”Från pärm till skärm”
  • Bolt i egen prisklass
  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år