BMI Regional får fortsätta att driva den flyglinje som binder samman Karlstad, Jönköping och Frankfurt. Trots att det råder starkt delade meningar om vem som får upphandla denna typ av trafik annonserade Karlstad Airport och Jönköping Airport i november en gemensam upphandling av rutten till kontinenten.
Ett flertal flygbolag visade intresse genom att hämta ut anbudshandlingarna. Två bolag kvalificerade sig för anbudslämning, men endast ett konkret bud inkom.
Efter anbudsvärdering och förhandling med BMI om pris och villkor för tjänsten har en överenskommelse träffats.
− Det känns bra att BMI nu fortsätter flyga och att vi kan få långsiktighet i linjen, säger Hans Wennerholm, tillförordnad vd för Karlstad Airport.
Anledningen till att linjen upphandlats är att den inte bär sina egna kostnader, men att den bedöms viktig för näringsliv och besöksnäring i de båda regionerna. Rent tekniskt beskrivs upphandlingen som ”kollektivtrafik”.
Flygbolaget kan räkna in 23,8 miljoner skattekronor per år. Kostnaden fördelas mellan Jönköpings Rådhus, Karlstads kommun och Region Värmland. En förutsättning i upphandlingen har varit att operatören ska betala fullständiga flygplatsavgifter, vilket inte skett tidigare.
− Tidtabellen kommer att bli ungefär som den BMI kör på idag med en tidig morgontur och sista turen tillbaka till Jönköping-Karlstad på kvällen.
Avtalstiden är två år med möjlighet till förlängning med ett plus ett år. Avtal kan undertecknas när tilldelningsbeslutet vunnit laga kraft den 26 december 2016.
Fram till dess att alla beslut om finansiering till linjen fattats i mitten av januari 2017 flyger BMI utan att vara garanterad ersättning. Trafiken sker med en Embraer jet som har plats för 49 passagerare.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer