Trafikverket ska bygga om E20 mellan Vårgårda och Vara i Västra Götaland. Den sammanlagt 26 kilometer långa sträckan ska bli en mötesseparerad väg med mitträcke.
Projektet är indelat i tre etapper, varav Vårgårda till Ribbingsberg är en del. Detta är inte vilken vägstump som helst, utan den första totalentreprenad där Trafikverket låter entreprenören ansvara för samrådsunderlaget.
– Projektet E20 Vårgårda–Ribbingsberg är en pilotupphandling där möjligheterna till effektiviseringar och innovationslösningar ökar, säger Anders Böhn, Trafikverkets inköpsansvarige i projektet.
Som landets största upphandlare arbetar Trafikverket på olika sätt för att få mer för infrastrukturpengarna. Det speciella med denna totalentreprenad är att entreprenörens kunskap och erfarenhet nyttjas redan i utredningsskedet. Entreprenören är delaktig i samrådsunderlag, samrådshandling och val av lokalisering, vägplan samt bygghandling.
– Vi ska nu utvärdera och se hur vi kan applicera det på andra projekt.
Genom samarbetet kan bygghandlingen anpassas till entreprenörens byggmetod från början, vilket betyder att de kan projektera samtidigt som vägplanen tas fram. Bedömningen är att den innovativa upphandlingsformen sparar cirka 30 miljoner kronor.
– Detta är banbrytande av Trafikverket och en riktig totalentreprenad, säger Fredrik Indevall som är entreprenörens projektledare på Veidekke.
Budgeten för detta vägavsnitt är cirka 290 miljoner kronor. Bygghandlingen beräknas kosta en tredjedel mindre än vad den brukar då en projekterande konsult upphandlas separat. Själva byggnationsfasen blir också billigare tack vare ett tätt samarbete mellan konsult och entreprenör.
Planerad byggstart är år 2020. Målet är att hela E20 genom Västra Götaland ska vara mötesseparerad till år 2025.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer