Nacka kommun behövde konsulthjälp efter det att dåvarande chefen för inköpsenheten slutat i september 2014. Trots att kostnaden, med råge, kom att överskrida brytgränsen tecknades avtalet med Affärsconcept som en direktupphandling.
Mats Bohman, administrativ direktör i Nacka kommun, berättar att två företag tillfrågades:
– Direktupphandling valdes eftersom uppdraget omfattade tre månader med möjlighet till tre månaders förlängning, och därmed låg inom gränsen för värdet av en direktupphandling.
Affärsconcept vann upphandlingen med en konsult som tidigare själv varit inköpschef. Som biträdande chef stöttade vederbörande den administrative direktören, som själv gick in som chef för inköpsenheten, med daglig drift och personalfrågor.
– Konsulten fungerade mycket väl och verksamheten fungerade på att bra sätt. Personalen var nöjd.
Fast uppdraget blev mer omfattande än tre plus tre månader. Konsulten anlitades på motsvarande halvtid i mer än ett år – för cirka 1,7 miljoner kronor.
Anledningen var en utredning kring upphandlingssamarbete med Värmdö kommun. Utredningen försenades och uppdraget förlängdes.
– Formellt sett skulle man ha upphandlat tjänsten när uppdraget förlängdes, erkänner Mats Bohman.
Av samarbetet med Värmdö, som i andra upphandlingar gett Affärsconcept gräddfil, blev intet. Nacka beslutade sig för att rekrytera en ny chef. Under rekryteringen förlängdes avtalet med Affärskonceptet ännu en gång, fram till den sista december 2015.
Affärsconcept fick fortsätta för att få kontinuitet i verksamheten och för personalens bästa motiverar Mats Bohman:
– Eftersom det handlade om en konsult som hade arbetsledande och verksamhetsmässigt ansvar så är det inte en person man bara byter ut mot en annan.
Idag har Nacka upphandlat ramavtal för upphandlingskonsulter i samverkan med ett antal andra kommuner i Stockholmsområdet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer