Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Direktivstyrda regler i icke-direktivstyrd upphandling

RättsfallsanalysKammarrätten i Jönköping fann i det aktuella avgörandet att förvaltningsrätten hade tillämpat bestämmelser som gäller för direktivstyrda upphandlingar, trots att det i upphandlingsdokumentet angetts att upphandlingen sker enligt den icke-direktivstyrda regleringen. Advokaten Anders Nilsson och biträdande juristen Erika Sköld, Advokatfirman Lindahl, analyserar domen.

| 2025-08-26
Advokat Anders Nilsson och biträdande jurist Erika Sköld, Advokatfirman Lindahl.

BAKGRUND:

Ljungby kommun samt Ljungbybostäder AB genomförde en upphandling av ett ramavtal för underhålls-, service-, felavhjälpande- och installationsarbete samt varor inom fasta kylanläggningar. Upphandlingen genomfördes i enlighet med 19 kap. lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU, det vill säga den icke-direktivstyrda regleringen.

I upphandlingen hade kommunen ställt krav på att anbudsgivaren skulle ha teknisk och yrkesmässig kapacitet för att kunna utföra efterfrågade tjänster enligt de i förfrågningsunderlaget angivna villkoren. Det innebar att anbudsgivaren, alternativt nyckelpersoner i företaget, skulle ha dokumenterad erfarenhet av liknande uppdrag.

Ett anbud diskvalificerades med hänvisning till att en av de angivna referenserna inte tillhörde det anbudsgivande företaget och att annat företags kapacitet inte hade åberopats avseende referensuppdrag. Bolaget ansökte om överprövning och menade att bolaget på ett korrekt sätt hade åberopat annans kapacitet att Kommunens påstående följaktligen var fel.

RÄTTSLIG BEDÖMNING:

Förvaltningsrätten konstaterade att när det gäller teknisk och yrkesmässig kapacitet som avser utbildnings- och yrkeskvalifikationer eller motsvarande krävs att det är det bolag som åberopas som också ska utföra tjänsten. Det är således, till skillnad från vad som gäller för annan teknisk och yrkesmässig kapacitet eller kapacitet avseende finansiell ställning, inte tillräckligt att det visas att anbudsgivaren förfogar över annat företags resurser.

Enligt förvaltningsrätten fick det aktuella kravet på referenser och yrkesmässig kapacitet som bolaget behöver visa att det förfogar över på egen hand och inte bara genom ett åberopat annat företag i samma koncern. Detta då det enligt förvaltningsrätten var fråga om ett krav av närmast personligt slag som avses med yrkesmässig kapacitet. Förvaltningsrätten hänvisade härvid till 14 kap. 6 och 15 kap. 11 § LOU samt EU-domstolens avgörande i mål C-601/13.

Förvaltningsrätten bedömde sammanfattningsvis att bolaget inte visat att kommunen genom att diskvalificera bolagets anbud, eller på annat sätt, har förfarit i strid med LOU. Skäl att ingripa mot upphandlingen föreligger således inte.

Kammarrätten inledde med att konstatera att förvaltningsrätten hade tillämpat bestämmelser som gäller för direktivstyrda upphandlingar, trots att det i upphandlingsdokumentet angetts att upphandlingen sker i enlighet med 19 kap. LOU det vill säga den icke-direktivstyrda regleringen.

Kammarrätten konstaterade vidare att domstolen visserligen, utifrån det underlag som rätten har att beakta, kan vara skyldig att utreda de relevanta sakförhållanden som avgör om direktivstyrd eller icke-direktivstyrd reglering är gällande för upphandlingen. I det här fallet hade dock frågan inte berörts i parternas skriftväxling och det framgick inte heller att förvaltningsrätten på något annat sätt hade utrett frågan.

Vidare konstaterades att förvaltningsrätten inte hade motiverat varför domstolen, i motsats till vad som anges i upphandlingsdokumentet, ansåg att den direktivstyrda regleringen var tillämplig på upphandlingen. Eftersom frågan om vilken reglering som ska tillämpas kan ha betydelse för utgången i målet bedömde kammarrätten att domen ska upphävas och målet återförvisas till förvaltningsrätten för ny prövning.

ANALYS:

Målet illustrerar vikten av att tydligt skilja mellan direktivstyrda och icke-direktivstyrda upphandlingar. Det visar också att det kan vara värdefullt för parterna att redan tidigt i överprövningsprocessen uppmärksamma domstolen på vilken reglering som är tillämplig.

Skillnaderna mellan dessa regelverk kan få avgörande betydelse, exempelvis för hur möjligheten att åberopa andra företags kapacitet bedöms. I det aktuella fallet tillämpade förvaltningsrätten felaktigt bestämmelser som gäller för direktivstyrda upphandlingar, trots att upphandlingsdokumentet tydligt angav att upphandlingen genomfördes enligt 19 kap. LOU, alltså den icke-direktivstyrda regleringen.

Även om domstolen, i enlighet med principen om jura novit curia, är skyldig att känna till och tillämpa rätt regelverk kan det finnas ett värde för parterna att tydliggöra vilken reglering som är tillämplig i det aktuella fallet. Detta särskilt eftersom reglerna för direktivstyrda upphandlingar inte alltid kan tillämpas analogt på icke-direktivstyrda upphandlingar.

Felaktiga antaganden om tillämplig reglering kan leda till att domstolen gör en bedömning som inte överensstämmer med de faktiska förutsättningarna, vilket kan medföra att domen upphävs och målet återförvisas. Genom att tidigt tydliggöra sådana frågor kan parterna minska risken för förseningar och oklarheter i överprövningsprocessen.

MÅL:

Kammarrätten i Jönköping, mål nr 1661-25 och 1662-25

TEXT: Anders Nilsson, Erika Sköld, Advokatfirman Lindahl

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2:  Så får man kategoristyrning att hända i verklighetenDel 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Del 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026