Keolis sade i fjol somras upp sitt upphandlade servicetrafikavtal, värt cirka 75 miljoner kronor per år, med Värmlandstrafik. Nu har den juridiska matchen mellan de båda parterna gått igång.
På en presskonferens berättade Keolis om stämningen av Värmlandstrafik på 83 miljoner kronor. Samtidigt lovar Värmlandstrafik att kontra med en genstämning:
– Vi ser det här som den första tekningen i en lång match, säger Jessika Lundgren, vd för Värmlandstrafik.
Anledningen till att Keolis sade upp det femåriga avtalet efter bara ett år grundar sig på missnöje med Värmlandstrafiks trafikplanering. Bedömningen är att den var så dålig att lönsam och rationell drift av verksamheten omöjliggjordes.
Uppsägningen tvingade ut Värmlandstrafik i en snabbupphandling med höjda kostnader som följd. Som Inköpsrådet tidigare rapporterat har man varit tydliga med att Keolis kommer att krävas på merkostnaderna.
– Våra ägare, kommunerna och de värmländska skattebetalarna, har fått en dyrare trafik på grund av den nya upphandling vi tvingats till och det är den kostnadsökningen vi nu ansar att våra ägare ska ha kompensation för.
Jessika Lundgren avfärdar anklagelserna om illa fungerande trafikledning. Hon noterar att servicetrafik bedrivits med hög kundnöjdhet i många år.
– Vår uppfattning är helt enkelt att Keolis räknat bort sig. Vi anser att de inte förstått vad avtalet om sjuk- och serviceresor inneburit och därför inte fått ekonomi i verksamheten.
Resultatlösa samtal har förts för att försöka lösa tvisten utan rättslig process.
– Vi och vår advokat har sedan en tid tillbaka förberett vår stämningsansökan som inom kort kommer att överlämnas till tingsrätten.
Vilket belopp kommer stämningen att landa på?
– Svårt att säga exakt i förväg eftersom det handlar om beställningstrafik, men vi räknar med en fördyring på runt 20 miljoner kronor per år till följd av att vi tvingades upphandla ny trafik.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer