Upphandlingsdialog Dalarna fortsätter att stötta länets omkring 15 000 företag genom att bland annat erbjuda coachning inför offentliga upphandlingar. Just nu planeras en lång rad seminarier, så kallade affärsträffar.
Samtliga små och medelstora företag i Dalarna erbjuds att delta i affärsträffarna. Varje träff omfattar fyra timmar och genomförs under antingen en förmiddag, en eftermiddag eller en kväll.
– Vi hoppas kunna locka minst 200 deltagare till de sammanlagt 18 träffarna med start i november i Hedemora, säger Kerstin Angberg-Morgården, projektledare för Upphandlingsdialog Dalarna vid Länsstyrelsen Dalarna.
I och med att projektet finansieras med bland annat medel från EU:s strukturfonder är deltagaravgifterna allt annat än avskräckande. Seminariet kostar 600 kronor. Därefter erbjuds individuellt stöd, i upp till fem timmar, för blott 350 kronor i timmen.
– Just den stödmöjligheten hoppas jag att många företagare ska dra nytta av.
Planen är att arrangera sex av de 18 seminarierna under hösten. Ytterligare sex stycken erbjuds våren 2019. Tanken är att samtliga av Dalarnas sammanlagt 15 kommuner ska få besök.
– Det ligger väl i linje med vår målsättning är att fler företag i länet ska delta i offentliga upphandlingar och göra bättre affärer, säger Kerstin Angberg-Morgården.
Uppdraget att genomföra seminarier och erbjuda enskilt stöd för de företag som så önskar är upphandlat av Länsstyrelsen Dalarna. Kerstin Angberg-Morgården berättar om två mycket bra anbud – där Doublecheck drog lägsta strået.
Doublechecks grundare Fredrik Tamm är mycket glad och stolt över att få hjälpa till:
– Detta inte minst för att Upphandlingsdialog Dalarna är ett projekt som följs noga av den offentliga marknaden i hela Sverige, säger han.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer