Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Dags uppdatera era mallar

ExpertkommentarEn stor nyhet när upphandlingslagarna ändras den 1 februari är att de upphandlingsförfaranden som vi känner sedan urminnes tider, förenklat förfarande och urvalsförfarande, tas bort. Upphandlaren blir fri att utforma sina egna förfaranden. Därför får upphandlingsdokumenten delvis en annan utformning. Det är hög tid att uppdatera era mallar, skriver Magnus Nilsson.

| 2022-01-13
Magnus Nilsson, Inköpsrådets expert.

Med den nya utformningen av 19 kap. i LOU och LUF (och 15 kap. LUFS) är en upphandlande organisation (det vill säga upphandlande myndighet och enhet) fri att välja och själva utforma det förfarande som passar bäst för just den upphandling som ska genomföras. I lagarna finns inga uttryckliga angivelser som anger att den upphandlande organisationen har den friheten men i propositionen är regeringen tydligt med att så är fallet.

Även om förenklat förfarande och urvalsförfarande inte längre finns reglerade i lagarna kommer det även fortsättningsvis att vara tillåtet att genomföra upphandlingar på samma sätt som tidigare gjorts med de båda förfarandena.

Att som tidigare hänvisa till att upphandlingen genomförs enligt reglerna för förenklar förfarande eller urvalsförfarande i LOU alternativt LUF kommer naturligtvis inte länge att fungera eftersom förfarandena inte längre finns beskrivna i lagarna. 

I propositionen påtalar regeringen att det är viktigt att det tydligt framgår av upphandlingsdokumenten hur det valda förfarandet kommer att genomföras. Även om ni avser att, i alla fall initialt, fortsätta att genomföra upphandlingar på samma sätt som ni tidigare har gjort med förenklat förfarande kan ni behöva se över era upphandlingsdokument, bland annat förfrågningsunderlaget, för att säkerställa att det på ett heltäckande sätt beskriver genomförandet.

Det kan vid en första anblick tyckas som att ett stort antal nya beskrivningar behöver tillföras upphandlingsdokumenten men för många tror jag inte översynen behöver bli allt för omfattande. I många förfrågningsunderlag finns redan beskrivet hur upphandlingen kommer att genomföras.

Exempelvis anges hur frågor ska ställas, var och när anbud ska lämnas, vad som gäller kring kompletteringar och förhandlingar, hur och i vilka steg prövning och utvärdering kommer att ske. Även om ni avser att i huvudsak arbeta vidare som tidigare kan det vara både nyttigt och nödvändigt att säkerställa att beskrivningen är fullständig.

För er som har för avsikt att göra förändringar i förhållande till hur upphandlingarna har genomförts tidigare blir det än viktigare att se över era skrivningar i malldokumenten. Den enda gräns som nu finns för hur en upphandling under tröskelvärdena får genomföras sätts av principerna för offentlig upphandling.

Det kan öppna för att till exempel använda olika typer av kvalificeringssystem där alla leverantörer får ansöka om att vara med (kanske i form av en löpande möjlighet till ansökan) men enbart vissa får delta i anbudsgivningen.

Kanske avser ni att genomföra förhandlingar under upphandlingen och då behöver det beskrivas hur dessa kommer att genomföras. Eftersom bestämmelserna om ramavtal inte längre blir tvingande kanske ni hittar nya sätt att löpande konkurrensutsätta kontrakt. Allt detta måste då var tydligt beskrivet redan i det annonserade upphandlingsdokumenten.

Magnus Nilsson
Upphandlingskonsult, Peak Procurement

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Nilsson

Magnus Nilsson är upphandlingskonsult med mer än 20-års branscherfarenhet. Han bistår i alla delar av upphandlingsarbetet. Han genomför upphandlingar, håller utbildningar och utvecklar upphandlingsorganisationen.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud