Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Dags uppdatera era mallar

ExpertkommentarEn stor nyhet när upphandlingslagarna ändras den 1 februari är att de upphandlingsförfaranden som vi känner sedan urminnes tider, förenklat förfarande och urvalsförfarande, tas bort. Upphandlaren blir fri att utforma sina egna förfaranden. Därför får upphandlingsdokumenten delvis en annan utformning. Det är hög tid att uppdatera era mallar, skriver Magnus Nilsson.

| 2022-01-13
Magnus Nilsson, Inköpsrådets expert.

Med den nya utformningen av 19 kap. i LOU och LUF (och 15 kap. LUFS) är en upphandlande organisation (det vill säga upphandlande myndighet och enhet) fri att välja och själva utforma det förfarande som passar bäst för just den upphandling som ska genomföras. I lagarna finns inga uttryckliga angivelser som anger att den upphandlande organisationen har den friheten men i propositionen är regeringen tydligt med att så är fallet.

Även om förenklat förfarande och urvalsförfarande inte längre finns reglerade i lagarna kommer det även fortsättningsvis att vara tillåtet att genomföra upphandlingar på samma sätt som tidigare gjorts med de båda förfarandena.

Att som tidigare hänvisa till att upphandlingen genomförs enligt reglerna för förenklar förfarande eller urvalsförfarande i LOU alternativt LUF kommer naturligtvis inte länge att fungera eftersom förfarandena inte längre finns beskrivna i lagarna. 

I propositionen påtalar regeringen att det är viktigt att det tydligt framgår av upphandlingsdokumenten hur det valda förfarandet kommer att genomföras. Även om ni avser att, i alla fall initialt, fortsätta att genomföra upphandlingar på samma sätt som ni tidigare har gjort med förenklat förfarande kan ni behöva se över era upphandlingsdokument, bland annat förfrågningsunderlaget, för att säkerställa att det på ett heltäckande sätt beskriver genomförandet.

Det kan vid en första anblick tyckas som att ett stort antal nya beskrivningar behöver tillföras upphandlingsdokumenten men för många tror jag inte översynen behöver bli allt för omfattande. I många förfrågningsunderlag finns redan beskrivet hur upphandlingen kommer att genomföras.

Exempelvis anges hur frågor ska ställas, var och när anbud ska lämnas, vad som gäller kring kompletteringar och förhandlingar, hur och i vilka steg prövning och utvärdering kommer att ske. Även om ni avser att i huvudsak arbeta vidare som tidigare kan det vara både nyttigt och nödvändigt att säkerställa att beskrivningen är fullständig.

För er som har för avsikt att göra förändringar i förhållande till hur upphandlingarna har genomförts tidigare blir det än viktigare att se över era skrivningar i malldokumenten. Den enda gräns som nu finns för hur en upphandling under tröskelvärdena får genomföras sätts av principerna för offentlig upphandling.

Det kan öppna för att till exempel använda olika typer av kvalificeringssystem där alla leverantörer får ansöka om att vara med (kanske i form av en löpande möjlighet till ansökan) men enbart vissa får delta i anbudsgivningen.

Kanske avser ni att genomföra förhandlingar under upphandlingen och då behöver det beskrivas hur dessa kommer att genomföras. Eftersom bestämmelserna om ramavtal inte längre blir tvingande kanske ni hittar nya sätt att löpande konkurrensutsätta kontrakt. Allt detta måste då var tydligt beskrivet redan i det annonserade upphandlingsdokumenten.

Magnus Nilsson
Upphandlingskonsult, Peak Procurement

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Nilsson

Magnus Nilsson är upphandlingskonsult med mer än 20-års branscherfarenhet. Han bistår i alla delar av upphandlingsarbetet. Han genomför upphandlingar, håller utbildningar och utvecklar upphandlingsorganisationen.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt