Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Bestäm i förväg vad du vill uppnå

ExpertkommentarVad vill du uppnå med din förhandling? Den får avse alla aspekter av varorna, tjänsterna eller byggentreprenaderna och den ska förbättra anbuden. Inköpsrådets expert Petra Rantzow lotsar vidare på spelplanen för förhandling.

| 2021-11-11
Petra Rantzow är en av Inköpsrådets experter.

I förra avsnittet skrev jag att en upphandling ska dimensioneras för att möjliggöra ett önskat utrymme för förhandling.

För att kunna göra det måste du bestämma dig i förväg för vad du vill uppnå förhandlingsmässigt – att öppna upp för anbudsgivarens justering av pris gentemot kravställan och/eller öppna upp för anpassning av exempelvis lösningsförslag och avtalsvillkor i anbuden. Det ena utesluter inte det andra.

Enligt förarbetena får förhandlingarna avse alla aspekter av de aktuella varorna, tjänsterna eller byggentreprenaderna, innefattande till exempel kvalitet, kvantiteter, handelsklausuler samt sociala, miljömässiga och innovativa egenskaper.

Förhandlingen ska avse förbättringar i anbuden. Förbättringen kan avse en anpassning av det redan offererade föremålet för upphandlingen eller ett byte av föremålet så länge båda föremålen uppfyller kraven och att de grundläggande principerna iakttas.

Anbudsgivare ska lämna in slutliga anbud i upphandlingen efter genomförda förhandlingar och kan då korrigera sitt tidigare inlämnade preliminära anbud (ursprungliga anbud). De slutgiltiga anbuden får inte vara föremål för förhandling. Den upphandlande myndigheten behöver dock inte godta en sådan ändring eftersom anbudsgivaren är bunden till sitt ursprungliga anbud.

Eftersom minimikraven och tilldelningskriterier inte är förhandlingsbara så gäller det att vara taktiskt om vilka övriga förhandlingsutrymmen som ska skapas.

Det finns tre områden att jobba med – lösningen vid avtalsstart, pris och utvecklingspotentialen under avtalstid. Dessa tre områden illustrerar jag med en stapel. Stapeln kan alltså tankemässigt innehålla dessa tre delar. Röda fält symboliserar minimikrav, gröna fält är förhandlingsbara.

Det första exemplet nedan har i huvudsak minimikrav där pris kommer att avgöra vem som tilldelas avtalet. Förhandlingsutrymmet är minimalt där dialoger i huvudsak sker kring förtydligande av minimikraven så att priset kan matchas. Ett bra upplägg om det finns en tydlig och fast kravbild av det som ska förhandlas. En förhandling kan även begränsas till att endast röra priset.

Det är däremot inte tillåtet för en upphandlande myndighet att avslöja de priser som lämnats av övriga anbudsgivare i förhandlingen för att utöva prispress.

Notera att EU-domstolen i en dom tydliggjort att det inte är tillåtet att förhandla med en leverantör som i sitt lämnade anbud inte uppfyllt alla obligatoriska krav i upphandlingen – så möjligheten att förhandla rör enbart de delar som inte är minimikrav eller tilldelningskriterier. Det innebär att en anbudsgivare inte kan byta ut föremålet om det inte uppfyllde minimikraven vid inlämning av preliminära anbud.

Det andra exemplet nedan har i en mindre andel minimikrav där kvalitet och pris kommer att avgöra vem som tilldelas avtalet. Förhandlingsutrymmet är stort där dialoger i huvudsak sker kring hur leveransen och avtalet kan förbättras utifrån behovet hos upphandlande myndighet. Ett bra upplägg om det inte finns en tydlig och fast kravbild av det som ska förhandlas.

Varje grön ruta symboliserar tilldelningskriterier, notera att dessa och dess viktning inte är förhandlingsbara men förhandling kan ske inom kriteriet. Tilldelningskriterierna och dess viktning ska förbli stabila under hela förfarandet för att garantera likabehandling. Förhandlingarna avser de delar av anbudet som utvärderas enligt tilldelningskriterierna. Att förhandla om såväl pris som kvalitet är alltså tillåtet.

Petra Rantzow
Vd, Ecenea Syd

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Bestäm i förväg vad du vill uppnå”

  1. Jon skriver:
    2021-11-19 kl. 22:01

    Man blir inte klokare av texten än att gå direkt till källan – LOU. Absolut sekretess under pågående upphandling är viktigast att notera. Med ända undantaget – det går att konkurrensutsätta priser under den processen genom en elektronisk auktion. Likabehandlingsprincipen är ytterst relevant. Hur ser UM till att alla anbudsgivare får precis samma förutsättningar under förhandlingen utan att avslöja hur andra anbudsgivare gör och tänker och samtidigt förhindrar att det som framgår under förhandlingen påverkar vad UM själva tillskriver värde i nästa steg i processen? Chansen att UM försäger sig eller gör något annat fel är nog alldeles för stor vilket förklarar varför det inte är så populärt med ett förhandlat förfarande. UM måste helt enkelt veta vad som tillskrivs betydelse innan upphandlingen börjar och när man vet det så kan man väl lika lätt låta bli förhandla.

    Låt oss säga att anbudsgivare ombes att sätta priser i sina anbud utifrån upphandlingens villkor och sedan förhandlar om villkoren för att till slut uppdatera sina priser. I ett sådant hypotetiskt scenario är dem som valdes bort i första ronden på grund av priset, innan förhandlingen, otillbörligt diskriminerade. Så verkligen, nyttan av en förhandling är mycket mindre än vad man skulle kunna tro.

    Däremot finns det inga hinder att förhandla om helt andra (relevanta) aspekter än de villkor som utgör primär selektion av anbudsgivare. Det kanske är användbart, vad vet jag.

    Förhandlat förfarande är lämpligt där antal aktuella anbudsgivare är mycket begränsat – rent av känt i förväg. Annars riskerar UM att gå igenom hela processen bara för att förlora en överprövning som ifrågasätter upphandlingens ansatser i grunden. Förhandlat förfarande är t.ex. inte tillåtet där enklare produkter eller tjänster med viss anpassning kan användas.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Petra Rantzow

Petra Rantzow har arbetat med inköp och upphandling i mer än 20 inom både privat och offentlig sektor, i dag driver hon ett konsultbolag. Petra brinner för att utveckla både professionen men också processerna samt tillvarata innovation. Hon anlitas ofta som föreläsare.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt

Nytt från Upphandling24

  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Växjöparkering prövas igen
  • Eslöv blickar framåt
  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Firar seger i pilotfall
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende