Måndagen den 5 augusti var Statens inköpscentral klar med upphandlingen av informationsförsörjningstjänster. Fast tre dagar efter det att tilldelningsbeslut skickats ut, och spärrtiden börjat ticka, återkallas tilldelningsbeslutet.
Det finns därmed tills vidare inget fattat tilldelningsbeslut i upphandlingen skriver Statens inköpscentral på sin webbplats. Frågan om vad som hände går till Hans Sundström. Han är chef vid enheten för upphandling av IT och telekom på Statens inköpscentral:
– Vi har valt att se över fattat tilldelningsbeslut på nytt för att säkerställa att det är korrekt.
Hans Sundström betonar att ingen anbudsgivare har ansökt om överprövning. Förklaringen är istället tidsbrist. När Statens inköpscentral är i slutet av tiodagarsperioden på en större upphandling med många anbud kan det vara så att man helt enkelt inte hinner gå igenom alla underlag innan tiodagarsperioden är över.
– Eftersom vi vill kontrollera underlagen ytterligare kan vi i dessa situationer behöva dra tillbaka tilldelningsbeslutet. Det är effektivast för oss och bäst för anbudsgivarna.
Det nya ramavtalet för informationsförsörjning är ett av fem nya ramavtal i familjen programvaror och tjänster. Avrop är redan möjligt från fyra av dessa avtal: licensförsörjning, programvarulösningar, vård skola omsorg samt systemutveckling.
Innebär den tillbakadragna tilldelningen en försening på det femte och sista området?
– Vi kommer att återkomma med ett tilldelningsbeslut. Ambitionen är att hålla tidplanen.
I väntan på det nya avtalet för informationsförsörjning är det möjligt att avropa från sju olika leverantörer på befintligt ramavtal. Det har förlängts i flera omgångar och gäller fram till den sista november.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer