Stockholms stad har bett Clear Channel att avveckla hyrcykelparkeringarna för City Bikes. Trots att stockholmarna enligt statistiken uppskattar cykellån vid behov kan en överklagad upphandling innebära att denna möjlighet försvinner under lång tid.
Statistik från Clear Channel ger vid handen att sammanlagt 650 000 cykellån genomfördes under fjolåret. Det goda vädret under årets hyrcykelsäsong, som inleddes den 1 april, har dessutom spätt på intresset. Försäsongslånen har ökat med 21 procent:
– Att vi ser en sådan här start visar verkligen på hur de lånecyklar som vi införde för tretton år sedan har kommit att bli ett naturligt och hållbart sätt för invånarna att transportera sig i staden, säger David Klagsbrun, PR-ansvarig på City Bikes och Clear Channel.
Som Inköpsrådet tidigare rapporterat fick kommunens cykelavtal med JC Decaux bakläxa från förvaltningsrätten. Bedömningen är att upphandlingens tioåriga koncessionstid är alltför lång.
Vad som händer efter det att säsongen för hyrcyklar avslutas den sista oktober är därmed rätt oklart. Stockholms stad inväntar dom från kammarrätten innan en ny upphandling annonseras. En hel del pekar därmed på en sommar 2019 utan detta inslag i stadsmiljön.
Cecilia Brinck, moderat vice ordförande i Stockholms stads trafiknämnd, beskriver en upphandling som redan i ett tidigt skede sköttes slarvigt. Hon ger också en passning till det miljöpartistiska trafikborgarrådet Daniel Helldén som inför media presenterade lånecykellösningen innan formalia klarats av.
– Stockholmarna har blivit lovade elcyklar från år 2018, men nu är det tydligt att detta inte kommer ske. Jag uttryckte redan från början oro för detta.
City Bikes rullade för första gången på Stockholms gator år 2006. Antalet cyklar anpassas beroende på väder och efterfrågan men en vanlig dag rullar runt 1 600 cyklar i Stockholm, Lidingö, Sundbyberg och Solna.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer