Sodexo har vunnit Gävle kommuns upphandlingar av kost- och städtjänster sedan år 2004. Inför det att nuvarande avtal löper ut den sista juni nästa år inledde kommunen i somras en ny upphandling.
Sammantaget är uppdragen värda runt 170 miljoner kronor per år. Den första delen, som avser städtjänster för 40 miljoner kronor, är avklarad.
– Vår målsättning var att fler företag skulle kunna vara med och lägga anbud. Det har vi lyckats med, säger Helene Åkerlind, liberalt kommunalråd.
Genom att bryta ner avtalet i mindre områden öppnade kommunen för fler och mindre anbudsgivare. Förra gången Gävle kommun upphandlade städtjänster var två företag med i processen. Denna gång ökade antalet anbudsgivare till fem.
– Förutom att vi har fått fler anbudsgivare har vi kunnat ställa högre miljökrav med mindre kemikalier i städprocessen och fossilfria transporter, säger Helene Åkerlind.
Sodexo blev utan städuppdrag. Förenade service kammade hem städningen av skolor, äldreboenden och socialtjänstlokaler. Samhall ska städa kommunens kontorsytor.
Avtalen gäller i fyra år med möjlighet till förlängning ytterligare två år. Om tilldelningen står sig sänks kostnaderna:
– Totalt kommer denna upphandling spara skattebetalarna cirka 3,5 miljoner kronor per år, säger Mikael Hallqvist, inköpschef vid Gävle kommun.
Med samma entreprenör för både städ och måltider har Sodexos medarbetare kunnat arbeta i båda verksamheterna. I denna upphandling ställdes dock inte samma krav som tidigare på att personalen ska ha rätt att jobba heltid, något som bland annat Kommunal kritiserat.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer