Hallandstrafiken har tillsammans med Jönköpings Länstrafik, Blekingetrafiken, Kalmar Länstrafik, Länstrafiken Kronoberg och Skånetrafiken upphandlat driften av Krösatågen. Tågkompaniet ersätter Transdev som direktupphandlades för några år sedan då danska DSB drog sig ur i förtid.
Trafikstart för det nya avtalet är den 9 december 2018. Avtalet gäller i nio år med möjlighet till ytterligare förlängning i tre år.
Fokus i kommande avtal ligger på leveranskvalitet. Målet är att utveckla trafiken så att fler kunder ska välja att resa med Krösatågen.
– För att nå målen kommer en del av ersättningen utgöras av ett incitament som baseras på utfall i kundnöjdhetsmätningar och punktlighet, säger Daniel Modiggård, trafik- och planeringschef på Hallandstrafiken.
Krösatågen har idag två trafikavtal. I genomförd upphandling har de båda avtalen slagits samman till ett gemensamt avtal, allt för att öka attraktiviteten bland anbudsgivarna.
Förfrågningsunderlaget skickades ut i slutet av mars och anbuden lämnades in i augusti. Endast Transdev och Tågkompaniet verkar ha haft kvalificerade anbud. Karl-Johan Bodell, trafikdirektör, Kalmar Länstrafik, berättar att man har arbetat med upphandlingen i flera år och är nöjda med resultatet:
– Trots ett ökat kvalitetsfokus ligger avtalspriset för det kommande trafikavtalet i linje med förväntningarna.
Krösatågen lockar årligen runt tre miljoner resenärer. Volymen uppgår till 5,5 miljoner kilometer per år. Trafiken bedrivs med både el- och dieselfordon.
Jag gratulerar de tågresenärer som förhoppningsvis kommer att komma fram i tid fler gånger än många andra, bra jobbat!