Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Jämtlänningar samverkar för bättre avtal

Upphandlingskontoret i Östersund förenar de åtta kommunerna i Jämtlands län. Kommunerna utför själva kommunspecifika upphandlingar men när ett gemensamt intresse finns går uppdraget till Upphandlingskontoret.

| 2018-03-08

− Kranskommunerna har inte resurser för upphandling och kan kanske inte upprätthålla kompetensen fullt ut. De som upphandlar har ofta inte det som sin huvudsakliga arbetsuppgift. Syftet när Upphandlingskontoret startades var att samla all kompetens i ett kontor för att kunna hålla hög utbildningsnivå och hög kompetens, förklarar Gustaf Danielsson som är strategisk upphandlare och samordnare på enheten.

Upphandlingskontoret styrs genom en gemensam nämnd för upphandlingssamverkan som förser kontoret med uppdrag. Även fem kommunala bolag och förbund är med i upphandlingssamverkan.

− När kontoret startades 2004 ingick några kommuner i samverkan och sedan 2009 är samtliga kommuner i Jämtland anslutna. Det kan vara svårt att få alla samstämmiga ibland men till det positiva hör att vi får upp stora köpvolymer, vilket gör att vi får bättre anbud och avtal. Särskilt kranskommunerna gynnas av det, säger Gustaf Danielsson.

På kontoret finns sju strategiska upphandlare som är kontaktpersoner för varsin kommun och ansvariga för ett antal kategorier. Den nytillträdde upphandlingschefen Nils Göran Johansson har förhoppningar om att kontoret ska utvecklas och växa, både i personalstyrka och i antalet uppdrag.

− Vi undersöker om vi kan få in en eller ett par avtalscontrollers eftersom vi ser att det oftast är uppföljningen som blir lidande när det blir stressigt. Jag skall besöka kommunerna och försöka få dem att nyttja oss mer. Vi skulle kunna hjälpa dem mer, med till exempel direktupphandlingar, men det gäller att de upptäcker vår kompetens.

Nils Göran Johansson vill också se till att sprida mer kunskap om avtalen i kommunerna.

− Är avtalen inte bra implementerade använder beställarna inte dem i förväntad omfattning. Det ska vi jobba mer på. Genom ett beställningssystem skulle man kunna styra inköpen mer men det tar ett tag att köpa upp och implementera ett nytt system och kan innebära en stor kostnad.

Utöver att genomföra upphandlingar har kontoret en rådgivande roll gentemot kommunerna. För att öka kunskapen inom inköp och upphandling kan upphandlingskontoret genomföra utbildningar för nya chefer, vara med och informera på leverantörs- och tjänstemannaträffar och erbjuda anbudsskolor till leverantörer.

− Nu håller vi på att anordna en utbildningskonferens för alla kommuner i Jämtland. Då är det olika tjänstemän som berörs av inköp och upphandling samt våra kontaktpersoner på kommunerna som deltar. Till denna konferens anlitar vi externa föreläsare och temat kommer att vara socialt ansvarsfull upphandling, berättar Nils Göran Johansson

Läs mer: KarriärUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott