Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Visma krånglar till supporten

Visma komplicerar telefonsupporten. Leverantörer som använder Tendsign kan inte längre ringa för att direkt få hjälp per telefon.

| 2016-09-21

Tidigare kunde leverantörer med frågor kring anbudsläggning i Tendsign lyfta luren för att fråga supporten. Den möjligheten har nu stängts.

Daniel Simonsson, produktchef för upphandlingsverktyg på Visma, poängterar att man inte har tagit bort möjligheten för leverantörer att få telefonsupport. Däremot har sättet att initiera ärenden förändrats. Nu måste leverantören börja med att formulera sin fråga i ett mejl (alternativt fylla i ett webbformulär).

– Supportärenden läses löpande och återkoppling till leverantören sker på telefon eller mejl beroende på ärendets art.

Han betonar att skillnaden gentemot förr inte är milsvid:

– Tidigare bad supporten ändå leverantören att skicka in sitt ärende via mejl för en stor rad supportbehov.

Visma hänvisar till bland annat säkerhetsfrågan som anledning till förändringen. Företaget vill bättre kunna säkerställa identiteten på leverantören.

Ser vi en försämring för leverantörer som behöver snabba svar?

– Nej, detta ger oss möjlighet att prioritera ärendena direkt när de kommer in så att de användare som har högre prioriterade ärenden kan bli kontaktade snabbare. De tvingades tidigare vänta i telefonkö på att mindre akuta ärenden skulle lösas.

Daniel Simonsson räknar med att brådskande ärenden till och med kan besvaras fortare med den nya rutinen.

– Motsatt kan mindre prioriterade ärenden sannolikt tvingas vänta lite längre om det är många akuta ärenden samtidigt.

Läs mer: AnbudFörfrågningsunderlagPraktiskt

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Visma krånglar till supporten"

  1. Krister Karlavagn skriver:
    2016-09-22 kl. 11:13

    Håller inte med Daniel. Det är mer tidsödande att författa ett ärende och blir det följdfrågor så kanske man inte är på plats utan måste bevaka svaret. Det är mycket enklare att kommunicera per telefon då man kan utveckla ursprungsfrågan och eventuellt få ett utvecklat svar. Blir det en lång fråga/svar-kommunikation skriftligt blir det väldigt tidsödande och i mina ögon onödigt fyrkantigt. Tror att det i vissa fall kan leda till anbudsgivare avstår att lämna anbud om man inte kan komma till avslut i en fråga där man missförstår varann i skriftväxlingen.

    Svara
  2. Daniel Simonsson skriver:
    2016-09-22 kl. 20:14

    Hej Krister! Läs igen! Vi har kvar telefonsupporten! Det är bara att vi vill få in ärendet via mail först. Om det behövs för ärendets art så ringer vi alltså upp leverantören direkt.
    Med vänlig hälsning
    Daniel

    Svara
  3. Yvonne Nilsson skriver:
    2016-09-22 kl. 22:17

    Hej,
    Ni kan inte säga att ni har kvar telefonsupporten för man måste skicka mail och ni svarar via e-post och man får maila gång på gång i en lång mailslinga för att reda ut saker och ting.
    Dessutom så har ni inte ens manualer för anbudsgivare när det gäller Tendsign plus samtidigt som det inte går att ringa och få hjälp när man sitter och ska försöka få detta att fungera.
    Tycker det är jättebra att detta uppmärksammas av Inköpsrådet för det här är en klar försämring för oss anbudsgivare och jag ser en risk för jag har fått vänta över ett dygn på återkoppling på mail och då fick jag återkoppling först efter att ha skickat mail en gång till.
    Att det skulle vara ett sätt att säkra vem det är som ringer är ju bara en dålig ursäkt utan bakomliggande fakta kring vilka risker det finns med att det skulle vara någon som uppger sig för att vara någon annan än den det är?
    Dessutom så tror alla upphandlande myndigheter som köpt Tendsign som verktyg att vi anbudsgivare får telefonsupport och skriver detta i sina upphandlingar.
    Och vad händer den dagen man sitter där och ska lämna ett anbud och det strular och man inte får hjälp så man bommar inlämning? För det går inte att komma fram via telefon jag lovar jag har försökt alla tänkbara vägar och man blir stoppad såväl i växel som överallt.

    Och tyvärr så kan inte vi anbudsgivare välja vilket system vi ska använda och lämna anbud i utan det styrs av upphandlande myndigheter och dessa har kvar telefonsupporten trots att för deras del blir det ingen katastrofal konsekvens om de måste flytta fram publiceringsdagen en eller två dagar pga strul men vi som anbudsgivare har en sista anbudsdag att förhålla oss till som vi inte styr över och om vi missar den vet alla vad som händer.

    Tummen upp för Inköpsrådet som lyfter denna fråga!!

    Hälsningar Yvonne

    Svara
  4. Bo Nordlin skriver:
    2016-09-22 kl. 23:25

    Tummen upp ska gå till den som tipsade oss om nyheten. Utan tips hade vi inte vetat om det och inte kunnat skriva om det. Tipsa oss gärna. Mejla eller ring mig för tips (bosse@inkopsradet.se 0736-589 489)

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar