I somras tecknade polisen avtal med ett antal verkstäder för service av myndighetens fordon. Upphandlingen hade pågått sedan år 2015 och överklagats i flera omgångar. Därför var det nog många som pustade ut när processen blev klar.
Fast glädjen över avtalet blev, på sina håll i landet, kortvarig. I exempelvis Markaryd hade man tidigare två kilometer till verkstaden. Nu är det en resa på sammanlagt 32 mil för service.
Anders Karlsson, polisområdeschef i Ljungby, Markaryd och Älmhult, förklarar för Sveriges Radios Ekoredaktion:
– I framtiden kommer det att gå till så här: en civilanställd i Ljungby får ta en bil och köra ner till Markaryd, hämta fordonet, passera Volvoverkstaden i Markaryd, passera Volvoverkstaden i Ljungby, köra till Växjö och sedan köra tillbaka.
Upphandlingen begränsades till Volvo, Volkswagen och Mercedes. Det är av dessa tre märken som polisen har flest fordon. Till kraven hörde att servicetjänsterna skulle utföras av auktoriserade verkstäder.
Med auktoriserade Volvoverkstäder på 112 orter och Volkswagenservice på 29 orter täcks långt från hela landet. Glesast är det mellan de fyra verkstäder som är auktoriserade för Mercedesbilar.
Polisbilar kan av olika anledningar behöva service 10-20 gånger per år. För 90 procent av fordonsflottan bedömer polisen avstånd och transporttid som acceptabla.
Ett arbete med att analysera och utvärdera utfallet pågår för att se hur frågan om verkstadstjänster ska lösas för de orter där det saknas auktoriserade verkstäder.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer