Upphandlingen av flyglinjen till Helsingfors har medverkat till att försämra resultatet för Västerås flygplats. Trots att avtalet med Nextjet sades upp bara efter någon månad kostar det skattebetalarna betydande belopp.
Sammanlagt bedöms uppsägningen kosta mellan 12 miljoner kronor och 14 miljoner kronor. Flygplatsbolagets sammantagna fjolårsförlust stannar dock inte med detta, utan hamnar på 64 miljoner kronor.
Redan i fjol tillsattes en ny ordförande, socialdemokraten Ulla Persson, för det kommunägda bolag som driver flygplatsen. Flera av de ansvariga styrelsemedlemmarna har avgått.
Nu står det klart att revisorerna avstyrker ansvarsfrihet för den gamla styrelsen, inklusive flygplatsbolagets förre vd. Det har bland annat konstaterats brister i de beslutsunderlag som låg till grund för den upphandlade trafiken.
Som en konsekvens av detta har ytterligare två ledamöter avgått på egen begäran.
Den liberale politikern Jesper Brandberg, som nu tagits plats i styrelsen, menar att de som tidigare suttit i styrelsen har inte varit vuxna uppgiften. Till VLT. se säger han att avtalet med Nextjet bara är ett av många märkliga beslut:
– Styrelsen har kostat stora pengar för skattebetalarna.
Samtidigt förbättras möjligheterna att flyga till och från Västerås. I slutet av mars kompletterar Nextjet sin Helsingforstrafik, som numera utförs på kommersiell grund, med två dagliga avgångar till Köpenhamn.
– Vi är nöjda med bokningsingången på Helsingforslinjen och ser att regionen har ett stort behov av resor ut i världen precis som vi tidigare identifierat, säger Henning Lindberg, försäljnings- och marknadschef vid Nextjet.
De upphandlingar av linjetrafik som gjorts av denna och andra svenska flygplatser står under utredning av EU-kommissionen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer