Lotta Oom och Stefan Holm på Almega har hittills producerat sex avsnitt av Upphandlingspodden. Varje program är mellan 20 och 30 minuter långt och hämtas på nätet. Lyssning kan ske med hjälp av dator, surfplatta eller mobil – varför inte i bilen på väg till jobbet?
– Det är otroligt kul med podden, säger Stefan Holm, upphandlingsexpert på Almega.
Varje program har ett tema. Det senaste inspelade avsnittet handlar om jobbupphandling och kommande program blir troligen om ”vita jobb-modellen”.
Hur många lyssnare har ni?
– Första avsnittet har hittills haft drygt 400 lyssnare och antalet nedladdningar fortsätter att öka. Nyligen producerade avsnitt har inte hunnit nå ut lika brett, kanske till 200 lyssnare.
Vilka reaktioner har ni fått från publiken?
– Responsen har varit fin. Framförallt från leverantörer, och det är ju också vår målgrupp.
Häromveckan hade Stefan Holm exempelvis ett samtal med en leverantör som för första gången lämnat in ett anbud i en offentlig upphandling.
– Han sa att han lyssnat till alla avsnitt och på så sätt fått en hel del tips.
Utöver frågorna från företagare hör såväl upphandlare och representanter för olika organisationer av sig till radioproducenterna. En del har programidéer, andra erbjuder sig att medverka. Stefan Holm betonar återigen målsättningen med podden som är att nå företagare:
– Vi vill hjälpa till med att förenkla, förklara och få så många som möjligt att delta i upphandlingar.
Hur ser framtidsplanerna ut?
– Vi funderar ständigt på hur vi kan utveckla podden. En idé är att be duktiga upphandlare att bjuda på sina bästa tips.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer