Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nöjd med upphandlad upphandling

Sedan i fjol sköts Vårgårda och Herrljungas upphandlingsfunktion av en privat utförare. Ekonomichef Linda Rudenwall ser många fördelar. ”Vi har höjt kvaliteten och sänkt kostnaderna”, säger hon.

| 2020-11-04
Linda Rudenwall är ekonomichef i Vårgårda och Herrljunga.

Vårgårda och Herrljunga samarbetar inom en rad områden. Tidigare fanns en upphandlare som stöttade verksamheterna i båda kommunerna.

Men sedan juni i fjol köper den gemensamma ekonomiavdelningen in upphandlingsuppdraget från ett externt konsultföretag. En upphandling med förhandlat förfarande genomfördes våren 2019.

– Vi fick idén när vi såg vilket bra stöd en upphandlingskonsult gav it-avdelningen när de upphandlade, säger ekonomichef Linda Rudenwall.

Leverantören Zango sköter allt från avtalsbevakning och stöd/service i upphandlingsarbetet till förhandlingar med leverantörer. Konsulterna genomför också utbildningar.

Modellen består dels av en bastjänst för 75 000 kronor i månaden som bekostas centralt.

Dels ett rörligt upphandlingsstöd för 1 200 kronor per timme som de verksamheter som nyttjar tjänsten betalar för.

Dessutom finns en modell för extra granskning och nedförhandling av tveksamma avtal och/eller dålig avtalsefterlevnad.

Modellen kallas win-win och utgår ifrån att Zango genomför granskning och förhandling och utifrån resultatet erhåller 30 procent av det belopp som kommunerna sparat.

– Det har till exempel rört sig om placeringsavtal som varit felaktigt konstruerade och det har också varit ett fall där en entreprenör för snöröjning inte uppfyllt avtalet på ett korrekt sätt, säger Linda Rudenwall.

Utvärderingen av det första året visar på positiva resultat.

– Vi har lärt oss jättemycket och höjt kvaliteten på våra upphandlingar. Kompetensen hos inköpare och chefer ute i verksamheten är högre i dag, och de upplever att de får bättre stöd.

Satsningen går också att räkna hem ekonomiskt.

Under det första året betalade kommunerna omkring 1,8 miljoner kronor till Zango, exklusive startkostnader.  Det kan jämföras med de 750 000 kronor som den anställda upphandlaren beräknas ha kostat.

Samtidigt sparade kommunerna omkring 1,3 miljoner kronor genom att offerter och avtalsförslag förhandlats ned, enligt utvärderingen.

För den så kallade win-win-modellen är besparingen närmare 2,5 miljoner kronor under ett år.

Vilka fallgropar ser du med ett sådant här upplägg?

– Det gäller att ha koll på jävsfrågan, som är tydligt reglerad i avtalet. Vår leverantör har även uppdrag för it-företag.

Kunde ni inte ha anställt fler upphandlare i stället?

– Jo, vi hade kanske fått lika bra resultat. Men samtidigt är en liten kommun sårbar, det är svårt att hinna kompetensutveckla. Nu har vi tillgång till ett helt team.

Vad händer i framtiden?

– Avtalet gäller i två plus två år. Det här ger oss en bra grund att jobba vidare, antingen fortsätter vi att köpa in tjänsten eller så tar vi in egen personal igen.

Vad har hänt med upphandlaren som var anställd hos er?

– Han har sagt upp sig för att gå i pension,  säger Linda Rudenwall.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Herrljunga kommunVårgårda kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Nöjd med upphandlad upphandling"

  1. Stefan skriver:
    2020-11-05 kl. 16:08

    Hur man gör speglar synen på upphandling.

    Om man ser en upphandling som en ren administrativ verksamhet, så fungerar det säkert bra med en externkonsultlösning.

    Ser man upphandling som en strategiskt viktig funktion, där kategoristyrning, proaktivitet och att Inköpschefen självklart ska ingå i ledningsgruppen så är externa lösningar i princip omöjliga.

    Svara
    1. Entreprenadupphandlarn` skriver:
      2020-11-05 kl. 16:52

      Söker man vägledning behöver man titta på stora decentraliserade bolag´. Oftast är kommuner likväl stora decentraliserade bolag väldigt likartade i sin organisation med olika kontor som sköter olika uppgifter och då gäller det att hålla ihop upphandling och inköp. Bolagen väljer, precis som du säger Stefan, att se upphandling och inköp som en strategisk funktion och håller det inhouse, så att säga.
      Fördelen med att hålla det inhouse är att man får väldigt mycket historik kring avtalen och upphandlingen. Allt detta försvinner med konsulter som lämnar skeppet efter x-antal månader eller få år och tar med sig all upphandlingserfarenhet som kommunerna har betalat för.

  2. stefan k skriver:
    2020-11-05 kl. 17:20

    Entreprenadupphandlarn, visst det är nog smartare att outsourca t.ex. redovisningen eller vaktmästeriet.

    En inköpsavdelning är en strategisk funktion i alla företag (och då menar jag inte operativt inköp där folk sitter o avropar/gör direktupphandling till lågt värde).

    Svara
  3. Anna skriver:
    2020-11-05 kl. 17:38

    Upphandlingen av Zango anses av en del insatta personer varit förhållandevis riggad. Det är lite märkligt att inget av de två bolagen som förhandling skedde med är särskilt kända för att jobba med upphandlingskonsultverksamhet. Grattis Zango!

    Svara
  4. Po skriver:
    2020-11-06 kl. 11:34

    Dessutom hur motiverade dom förhandlat förfarande.

    Svara
  5. Po skriver:
    2020-11-06 kl. 11:39

    Hur motiverade man förhandlat förfarande.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud