Parkster var ett av fyra företag som konkurrerade i Sundsvalls kommuns upphandling om mobiltjänst för betalning av parkeringsavgift.
Men det är minst sagt en missnöjd vinnare som nu rustar till strid inför avtalsstart nästa vecka. De förluster som Parkster räknat med genom det nya, tvååriga Sundsvallsavtalet tänker man ta igen med en form av extraavgift.
Ett utskick till Sundsvallsbilsterna häromveckan har väckt förvåning. Parkerande sundsvallsbor kan räkna med en extraavgift utöver den avgift man betalar via app eller sms/fakturering för själva parkeringstillfället.
-Grundbulten är att branschen sett en negativ trend under föregående år med priset som enda urvalskriterium och att det då blivit negativt – att leverantörer måste betala för att stå för en tjänst, förklarar Patric Wiktorsson, driftchef på Parkster.
Han ser det hela som en dold beskattning, som ger leverantören rätt att utmana systemet.
-Vi får frågan varför vi lämnat ett pris över huvud taget i Sundsvall och det har att göra med att man inte lyssnar på oss om vi agerar annorlunda och förlorar en upphandling, så då får vi pröva från andra hållet och vinna en upphandling och invända mot upphandlingsförfarandet då istället.
Enligt Parkster har tilldelningsbesluten i ett par ytterligare upphandlingar under det senaste året byggt på ett negativt pris.
-I en av dessa där vi förlorade efter att ha lagt ett icke-negativt pris begärde vi överprövning i förvaltningsrätten, som dock godkände upplägget. Så när Sundsvalls kommun nu infört en dold skatt låter vi allmänheten i Sundsvall istället tycka till om den Sundsvallsavgift vi nu tvingas införa för att bekosta skatten. Jag har svårt att tro att sundsvallsborna tycker det är rimligt att kommunen ska tjäna pengar från Parkster för den tjänst som vi levererar till dem, säger Patric Wiktorsson.
Parkster är sedan några år tillbaka avtalspart till Sundsvalls kommun. Företagets tjänster finns på omkring 150 orter i Sverige genom avtal med kommuner eller andra avtalslösningar med exempelvis bostadsrättsföreningar.
Patric Wiktorsson menar att det är viktigt att statuera exempel som i Sundsvall som en reaktion från branschen över det man ser som en generellt negativ utveckling kring kommunernas avtalsvillkor:
-Det är en rad ska-krav, inga bör-krav och inga utvärderingskriterier utöver priset där leverantörer kan konkurrera med någon form av värde.
-Men det finns även goda upphandlingsexempel som en pågående i en annan del av Norrland där kommunen satt en fast summa som ersättning till leverantören och med ett antal urvalskriterier som bedöms efter en noggrann utvärdering så att bäst tjänst vinner konstaterar Patric Wiktorsson.
Parksterstrategin har mötts med förvåning inom Sundsvalls kommun.
I ett mejl tillbakavisar kommunens ansvariga sektionschef Eva Forslund att avtalsvillkoren kan tolkas som en dold skatt.
Hon hänvisar till en del av kravspecifikationen som grund för att Sundsvalls kommun inte tänker acceptera att företaget debiterar en extraavgift direkt av de sundsvallsbor som nyttjar Parksters tjänster:
”Mobiltjänst för betalning av parkeringsavgifter får inte medföra andra kostnader än den på platsen gällande parkeringsavgiften (förutom operatörsavgifter) för beställarens kunder.”
Parkster menar ändå att det finns utrymme för en särskild avgift och meddelar att man tänker återkomma om hur den utformas.
Får säga att det var svårt att förstå denna artikel. Vari består ”charmoffensiven” som nämns i ingressen? Vari består den ”dolda beskattningen”? På vilket sätt innebär ”lägsta pris” med automatik att leverantörerna måste betala för att utföra tjänsten? Artikeln borde förtydligas i flera avseenden för att man ska förstå sammanhanget.
F ö finns det väl inget seriöst företag som lämnar anbud som man kommer att gå back på.
Den så kallade ”charmoffensiven” är det mail som vi parkerare i Sundsvall fått. I mailet beklagar sig Parkster om att Sundsvalls Kommun har infört en ”skatt” som nu Parkster ser sig tvungen att föra vidare till parkerare i Sundsvall. Kommunen får skulden och Parkster ser sig som offer. Citatet ”Mobiltjänst för betalning av parkeringsavgifter får inte medföra andra kostnader än den på platsen gällande parkeringsavgiften (förutom operatörsavgifter) för beställarens kunder”, vilket jag tolkar som ett utdrag ur förfrågan/avtal. Jag kan bara konstatera att Parkster gör sig skyldig till avtalsbrott när de försöker ta ut extra avgifter från parkerare i Sundsvall.
Så väldigt dåligt av Parkster! Det är klart att de räknat med att smyga omkring sedan och bötfälla vid minsta minut felparkerad.
Även med ett negativt pris så tjänar de pengar- för det är väl inte så att 100% av avgifterna på betalningsanmälningarna tillfaller Sundsvalls kommun?