Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Missnöjd vinnare tar strid

Marknadsledande Parkster skrev först på avtalet och tar nu strid med Sundsvalls kommun om villkoren före avtalsstart. Beskyllningar om dold beskattning och en charmoffensiv mot kommunens invånare är komponenter i den udda konflikten.

| 2021-03-03
Centrala Sundsvall, Patric Wiktorsson. Foto: Mostphotos respektive Parkster.

Parkster var ett av fyra företag som konkurrerade i Sundsvalls kommuns upphandling om mobiltjänst för betalning av parkeringsavgift.

Men det är minst sagt en missnöjd vinnare som nu rustar till strid inför avtalsstart nästa vecka. De förluster som Parkster räknat med genom det nya, tvååriga Sundsvallsavtalet tänker man ta igen med en form av extraavgift.

Ett utskick till Sundsvallsbilsterna häromveckan har väckt förvåning. Parkerande sundsvallsbor kan räkna med en extraavgift utöver den avgift man betalar via app eller sms/fakturering för själva parkeringstillfället.

-Grundbulten är att branschen sett en negativ trend under föregående år med priset som enda urvalskriterium och att det då blivit negativt – att leverantörer måste betala för att stå för en tjänst, förklarar Patric Wiktorsson, driftchef på Parkster.

Han ser det hela som en dold beskattning, som ger leverantören rätt att utmana systemet.

-Vi får frågan varför vi lämnat ett pris över huvud taget i Sundsvall och det har att göra med att man inte lyssnar på oss om vi agerar annorlunda och förlorar en upphandling, så då får vi pröva från andra hållet och vinna en upphandling och invända mot upphandlingsförfarandet då istället.

Enligt Parkster har tilldelningsbesluten i ett par ytterligare upphandlingar under det senaste året byggt på ett negativt pris.

-I en av dessa där vi förlorade efter att ha lagt ett icke-negativt pris begärde vi överprövning i förvaltningsrätten, som dock godkände upplägget. Så när Sundsvalls kommun nu infört en dold skatt låter vi allmänheten i Sundsvall istället tycka till om den Sundsvallsavgift vi nu tvingas införa för att bekosta skatten. Jag har svårt att tro att sundsvallsborna tycker det är rimligt att kommunen ska tjäna pengar från Parkster för den tjänst som vi levererar till dem, säger Patric Wiktorsson.

Parkster är sedan några år tillbaka avtalspart till Sundsvalls kommun. Företagets tjänster finns på omkring 150 orter i Sverige genom avtal med kommuner eller andra avtalslösningar med exempelvis bostadsrättsföreningar.

Patric Wiktorsson menar att det är viktigt att statuera exempel som i Sundsvall som en reaktion från branschen över det man ser som en generellt negativ utveckling kring kommunernas avtalsvillkor:

-Det är en rad ska-krav, inga bör-krav och inga utvärderingskriterier utöver priset där leverantörer kan konkurrera med någon form av värde.

-Men det finns även goda upphandlingsexempel som en pågående i en annan del av Norrland där kommunen satt en fast summa som ersättning till leverantören och med ett antal urvalskriterier som bedöms efter en noggrann utvärdering så att bäst tjänst vinner konstaterar Patric Wiktorsson.

Parksterstrategin har mötts med förvåning inom Sundsvalls kommun.

I ett mejl tillbakavisar kommunens ansvariga sektionschef Eva Forslund att avtalsvillkoren kan tolkas som en dold skatt.

Hon hänvisar till en del av kravspecifikationen som grund för att Sundsvalls kommun inte tänker acceptera att företaget debiterar en extraavgift direkt av de sundsvallsbor som nyttjar Parksters tjänster:

”Mobiltjänst för betalning av parkeringsavgifter får inte medföra andra kostnader än den på platsen gällande parkeringsavgiften (förutom operatörsavgifter) för beställarens kunder.”

Parkster menar ändå att det finns utrymme för en särskild avgift och meddelar att man tänker återkomma om hur den utformas.

Läs mer: Upphandling ParkeringSundsvalls kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Missnöjd vinnare tar strid"

  1. Johan Sundin skriver:
    2021-03-04 kl. 08:15

    Får säga att det var svårt att förstå denna artikel. Vari består ”charmoffensiven” som nämns i ingressen? Vari består den ”dolda beskattningen”? På vilket sätt innebär ”lägsta pris” med automatik att leverantörerna måste betala för att utföra tjänsten? Artikeln borde förtydligas i flera avseenden för att man ska förstå sammanhanget.

    F ö finns det väl inget seriöst företag som lämnar anbud som man kommer att gå back på.

    Svara
    1. Lars-Olof Jonsson skriver:
      2021-03-04 kl. 09:28

      Den så kallade ”charmoffensiven” är det mail som vi parkerare i Sundsvall fått. I mailet beklagar sig Parkster om att Sundsvalls Kommun har infört en ”skatt” som nu Parkster ser sig tvungen att föra vidare till parkerare i Sundsvall. Kommunen får skulden och Parkster ser sig som offer. Citatet ”Mobiltjänst för betalning av parkeringsavgifter får inte medföra andra kostnader än den på platsen gällande parkeringsavgiften (förutom operatörsavgifter) för beställarens kunder”, vilket jag tolkar som ett utdrag ur förfrågan/avtal. Jag kan bara konstatera att Parkster gör sig skyldig till avtalsbrott när de försöker ta ut extra avgifter från parkerare i Sundsvall.

  2. Torbjörn H skriver:
    2021-03-11 kl. 22:09

    Så väldigt dåligt av Parkster! Det är klart att de räknat med att smyga omkring sedan och bötfälla vid minsta minut felparkerad.
    Även med ett negativt pris så tjänar de pengar- för det är väl inte så att 100% av avgifterna på betalningsanmälningarna tillfaller Sundsvalls kommun?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025