Den just avslutade upphandlingen av kollektivtrafik i Kalmar län är rekordstor. Det handlar om cirka 400 fordon som kör 18 miljoner vagnkilometer per trafikår till ett årligt värde på 4,8 miljarder kronor.
Från och med augusti nästa år kör sex av tio fordon på biogas och resten på syntetisk diesel. Utöver mer miljövänliga transporter tas flera grepp för att öka resenärernas bekvämlighet. Fritt wifi och usb-uttag vid varje dubbelsäte för laddning samt barnstolar i expressbussarna hör till kraven som ställdes.
Trettio anbudsgivare kämpade om uppdragen. Ett trafikföretag som ökar stort i den nya upphandlingen är Bergkvarabuss som kommer att stå för cirka 45 procent av upphandlingens totala värde. En annan aktör som växer är Flexbuss.
– Som medarbetare på Flexbuss kan man inte annat än att känna en stor glädje, säger David Lindquist, vd på Flexbuss, vars andel av uppdraget beräknas till en miljard kronor.
Upphandlingen, där förhandling ingick, sänker landstingets och kommunernas totala kostnad för kollektivtrafiken med ungefär två procent:
– Merparten utav det är besparing som vi kunnat göra år kommunerna. Landstingets kostnad blir ungefär som tidigare, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på Kalmar Länstrafik.
Vid upphandlingen ställdes krav på att nya entreprenörer och trafikbolag ska erbjuda nuvarande personal jobb. Anställda kan se fram emot kollektivavtalsliknande villkor och meddelarfrihet.
Avtalsspärr löper fram till den 22 april. Den 21 augusti 2017 påbörjas det tioåriga avtalet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer