Blidösundsbolaget, TRSM Group 1 och Utö Rederi erbjöd de ekonomiskt mest fördelaktiga anbuden när Trafiknämnden vid Stockholms läns landsting upphandlade kollektiv sjötrafik. Upphandlingen har kantats av politisk oenighet.
Blidösundsbolaget kommer att från och med den 15 april 2016 att svara för trafiken i norr- och innerskärgården. TRSM Group 1 vann norra och södra mellanskärgården medan Utö Rederi tog områdena södra samt sydöstra skärgården.
– Trafiken garanterar en levande skärgård för besökare, näringsliv och boende. Jag är glad att vi med detta beslut kommer att kunna vidareutveckla trafiken och fortsätta att erbjuda en uppskattad och viktig trafik för resenärerna, säger Trafikförvaltningens tillförordnade förvaltningschef Ragna Forslund.
I uppdraget ingår att driva och förvalta landstingets (Waxholmsbolagets) egna fartyg men även att tillhandahålla eget tonnage eller att anlita underleverantörer. Leverantören får ersättning utifrån utförd trafik och målet är att öka antalet resande i skärgården, att behålla en hög kundnöjdhet samt effektivisera verksamheten.
Totalt avtalsvärde är cirka 311 miljoner kronor per år med en något högre avtalskostnad det första avtalsåret då leverantörerna får ut en etableringsersättning. Avtalstiden är 12 år och just nu råder avtalsspärr.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer