Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Strider inte mot transparensprincipen

RättsfallsanalysKammarrätten i Stockholm har i ett aktuellt avgörande fastslagit att Arbetsförmedlingen hade grund för att förkasta ett bolags anbud på grund av ofullständigt ifyllda uppgifter i ESPD-formuläret. Advokaten Anders Nilsson och biträdande juristen Erika Sköld, Advokatfirman Lindahl, analyserar domen.

| 2025-09-02
Anders Nilsson och Erika Sköld, Advokatfirman Lindahl, analyserar domen.

BAKGRUND:

Arbetsförmedlingen genomförde en upphandling av ramavtal avseende service och installationer av säkerhetsteknik. En anbudsgivare ansökte om överprövning och hävdade att Arbetsförmedlingen felaktigt hade förkastat bolagets anbud.

Skälet till att anbudet hade förkastats var att en fråga om huruvida anbudsgivaren deltar i upphandlingsförfarandet tillsammans med andra (anbud i grupp) hade besvarats med ett ”Ja”, trots att så inte var fallet. Bolaget valde även att använda ESPD-formulär och besvarade inte detta på korrekt sätt. I två av de bifogade ESPD-formulären saknades obligatoriska uppgifter.

Bolaget menade att det var felaktigt och oproportionerligt att förklara anbudet ogiltigt på grund av ett mindre formellt fel, som enligt bolagets uppfattning inte hade någon praktisk betydelse för anbudet. Bolaget framhöll att upphandlingsdokumentet inte tydligt angav vad som skulle anses utgöra en ”grupp” av anbudsgivare eller hur samarbeten med underleverantörer respektive ett konsortium skiljer sig åt, vilket bolaget ansåg stred mot transparensprincipen.

Bolaget hade svarat jakande på den aktuella frågan då man vid tidpunkten för arbetet med anbudet tolkade att frågan om ”anbud i grupp” omfattade både konsortier och anbudsgivare som använder underleverantörer. Det fanns därför inte något behov av att ställa frågor kring detta. Bolaget var inte ett konsortium, utan en ensam leverantör som använde sig av underleverantörer.

För en normalt och rimligt informerad person i branschen för säkerhetsutrustning, installation och service, menade bolaget att det var fullt rimligt att tolka informationen som att en grupp av anbudsgivare kan utgöras av olika former av samarbeten, varav konsortium är ett.

RÄTTSLIG BEDÖMNING:

Förvaltningsrätten konstaterade att upphandlingsunderlaget var otydligt när det gäller vad som avses med ett ”anbud i grupp” och hur detta skiljer sig från samarbeten med underleverantörer eller konsortium. Förvaltningsrätten ansåg därmed att bolaget hade visat att upphandlingsunderlaget i dessa delar inte var klart, precist och entydigt formulerat.

Bristen medförde att transparensen i upphandlingen inte motsvarar de krav som ställs på en offentlig upphandling, vilket i sin tur påverkat bolagets möjlighet att tilldelas kontrakt på ett sådant sätt att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada. Enligt förvaltningsrättens resonemang var upphandlingsdokumentet var så pass otydligt att det heller inte funnits anledning för bolaget att ställa frågor kring vad som menades med den aktuella frågan.

Kammarrätten ansåg, i motsats till förvaltningsrätten, att upphandlingsdokumentet var tillräckligt tydligt när det gäller skillnaden mellan att lämna anbud i grupp (konsortium), att anlita underleverantörer och att åberopa underleverantörers kapacitet. En rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare borde därför kunna tolka upphandlingsdokumentet i dessa delar.

Det var ostridigt att bolaget hade uppgett att anbudet lämnades i grupp (konsortium), att underleverantörer anlitas och att underleverantörers kapacitet åberopas. Bolaget hade dessutom lämnat ESPD-formulär i enlighet med upphandlingsdokumentets krav för anbud som lämnas i grupp eller åberopar underleverantörer. Eftersom formulären var ofullständigt ifyllda, och myndigheten inte hade någon skyldighet att begära rättelser eller förtydliganden, bedömde Kammarrätten att Arbetsförmedlingen hade grund för att förkasta anbudet. Kammarrätten upphävde därför förvaltningsrättens dom och avslog bolagets ansökan om överprövning.

ANALYS:

Målet illustrerar tydligt hur olika domstolar kan göra skilda bedömningar av samma upphandlingsdokument. Förvaltningsrätten ansåg att dokumentet var otydligt och att detta kunde påverka leverantörens möjlighet att lämna ett korrekt och konkurrenskraftigt anbud. Kammarrätten gjorde däremot en annan bedömning och konstaterade att det fanns en tydlig koppling mellan de relevanta punkterna i upphandlingsdokumentet. En rimligt informerad och omsorgsfull anbudsgivare kunde enligt kammarrätten förstå skillnaden mellan att lämna anbud i grupp (konsortium), att anlita underleverantörer eller att åberopa underleverantörers kapacitet.

Denna tolkning innebär att det ställs höga krav på den som vill hävda att ett upphandlingsdokument är otydligt eller icke-transparent – det räcker inte med att påvisa potentiella tolkningsutrymmen.

Det huvudsakliga skälet till att bolaget hade missuppfattat skrivningen i upphandlingsdokumentet var, enligt bolaget självt, en begränsad förståelse för ESPD-institutet. Kammarrätten fäste emellertid inget avseende vid detta. Som leverantör är det därför av central betydelse att ha förståelse för upphandlingsdokumentets innehåll samt för de institut som kan aktualiseras och för de uppgifter som ska lämnas i anbudet.

En konsekvens av att inte lämna efterfrågade uppgifter eller att lämna felaktiga uppgifter är att anbudet ska förkastas. Det är sedan tidigare väl känt att Högsta förvaltningsdomstolen har etablerat praxis som innebär ett, med hänsyn till likabehandlingsprincipen, i det närmaste villkorslöst upprätthållande av obligatoriska krav i en upphandling. Denna praxis har också konsekvent upprätthållits av kammarrätterna.

I det aktuella fallet bestod bolagets enda formella fel i att man kryssade i en ruta för mycket i anbudet – en uppgift som saknade praktisk betydelse för anbudets innehåll i övrigt. Trots detta agerade Arbetsförmedlingen korrekt genom att upprätthålla det obligatoriska kravet.

Även om det på senare tid förekommit avgöranden där kammarrätterna har gjort en proportionalitetsbedömning av mindre betydelsefulla brister (se exempelvis Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 3025-20 och Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 5890-24), ger det aktuella fallet en tydlig signal om att domstolarna fortsatt lägger stor vikt vid att upprätthålla obligatoriska krav i enlighet med etablerad praxis.

Sammantaget innebär domen att det ställs höga krav på den som vill göra gällande brister i tydlighet och transparens i ett upphandlingsdokument, samtidigt som den poängterar vikten av tydlighet och transparens i själva upphandlingsunderlaget. Detta inte minst för att undvika en lång och onödig överprövningsprocess.

MÅL:

Kammarrätten i Stockholm, mål nr 2296-25

TEXT: Anders Nilsson, Erika Sköld, Advokatfirman Lindahl

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning