Nextjet bryter enligt Konsumentverket mot marknadsföringslagen. Detta eftersom flygbolaget inte upplyser resenärer som bokar biljetter till flygningar efter den 17 november att dessa resor kanske inte blir av.
Transportstyrelsen har på grund av Nextjets skakiga ekonomi dragit in den operativa licens som krävs för att få flyga i linjetrafik. För närvarande opererar bolaget på ett tillfälligt tillstånd som endast gäller fram till den 17 november.
I ett pressmeddelande tonar Nextjet ner problemen. Vi kommer att flyga som vanligt är budskapet. Fast något beslut i tillståndsfrågan har Transportstyrelsen ännu inte fattat.
På en extra bolagsstämma beslutades att sälja två flygplan samt förstärka finanserna genom nyemission. Dessa åtgärder kommer att inbringa cirka 70 miljoner kronor, vilket tillsammans med olika effektiviseringsåtgärder ska rädda bolaget.
Sammantaget trafikerar Nextjet ett tjugotal nordiska destinationer. Stadsfullmäktige i finska Björneborg, som bedömer trafiken som ytterst viktig för kommunen, har exempelvis gått in och stöttat med 35 miljoner kronor.
Klart är att bolaget fyller en viktig roll i det svenska transportsystemet. Nextjet sköter bland annat den av Trafikverket upphandlade trafiken på en rad passagerarmässigt svaga men transportpolitiskt viktiga linjer. Linjenätet knyter samman orter som Arvidsjaur, Gällivare, Lycksele och Vilhelmina med Arlanda flygplats.
Nextjet har även ramavtal med Kammarkollegiet om att på en rad inrikesrutter transportera medarbetare vid statliga verk och myndigheter. I somras fick bolaget förnyat förtroende av Statens inköpscentral i det nya ramavtal som börjar gälla den 1 december.
– Att vi får fortsatt förtroende är vi naturligtvis glada över. Vi vet att vi utgör en viktig del av den infrastruktur som möjliggör att hela Sverige kan leva, säger Jens Harrysson, försäljningschef vid Nextjet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer