Upphandlingsbolaget i Göteborg lanserar poddradio. Målsättningen med poddserien, där det första av sex avsnitt nu är färdigt att avnjutas, är att lyfta olika åsikter, uppfattningar och känslor som rör offentlig upphandling.
Annelie Gärdmark, kommunikationschef på Upphandlingsbolaget och initiativtagare till podden, konstaterar att det för femton år sedan knappt fanns någon som visste vad offentlig upphandling var:
– Idag är situationen en helt annan. Det finns många starka känslor och åsikter om ämnet.
Förutom att stärka dialogen och förståelsen mellan alla som berörs av offentlig upphandling har hon även ett bildande syfte. I första avsnittet samtalar juristerna Ulrica Dyrke från Företagarna och Fredrik Rogö från Upphandlingsbolaget på temat krångel, kvalitet och lägsta pris.
I kommande avsnitt utforskas flera frågeställningar. Vad får politiska beslut för konsekvenser i beställarens vardag? Hur kommer det sig att dialog mellan näringsliv och upphandlande myndigheter är så svårt? Vad innebär social hänsyn i upphandling?
Det finns mer att lyssna till. I augusti hade Almegas upphandlingspodd premiär och fram till idag har fem avsnitt producerats.
Bakom mikrofonen sitter Almegas näringspolitiske expert Stefan Holm och kommunikationsstrateg Lotta Oom. Tillsammans förklarar, tipsar och berättar de om nyheter om offentlig upphandling.
– Vi vill ta upp problem, svara på frågor och ge tips på hur tjänsteföretag kan bli vinnare, säger Stefan Holm. Dessutom vill vi ställa frågor till ansvariga politiker och kunna presentera tydliga besked.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer