Semestertid innebär att många arbetsplatser bemannas av vikarier. Just därför har sommarmånaderna stigit fram som något av en högsäsong för fakturabedragare och andra bluffmakare.
Lurendrejarnas metoder varierar. Påstridiga telefonförsäljare som utger sig för att vara en upphandlad leverantör är inte ovanligt. Med posten kommer ”erbjudanden” som är förvillande lika fakturor.
Se också upp för ”ändringsblanketter” från företag med myndighetsliknande namn. Den som tror sig utföra en tjänst genom att rätta ett korrekturfel gör i själva verket en beställning.
Per Geijer, säkerhetschef vid Svensk Handel, råder till att ta fram en uppdaterad leverantörslista över godkända leverantörer:
– Acceptera inte fakturor, eller påstådda avtal, från företag som inte finns på leverantörslistan.
Inköp Gävleborg tipsar om att kontrollera i avtalsdatabasen vid minsta osäkerhet kring vilka firmor det finns avtal med.
Att lägga omsorg vid överlämningen till sommarvikarierna lönar sig. Se till att sommarjobbarna får information om vad som gäller beträffande inköp och beställningar av varor och tjänster under de perioder när ordinarie personal inte finns på plats.
Instruera även sommarpersonalen att aldrig acceptera någon form av inspelning via telefon samt att inte ingå några avtal under semesterperioden. Som Svensk Handel poängterar: sådana ärenden kan vänta till efter semestern.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer