Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så fixade hon jätteupphandlingen

Alingsås kommuns upphandling av tekniska konsulter resulterade i 181 individuella anbud inom 26 delområden. ”Det är så roligt att antalet leverantörer kunnat öka från 10 till 29 och att det är bolag i alla storlekar”, summerar upphandlaren Helena-Maria Olsson Hedberg, som lagt ner många långa dagar och en del nattpass på sitt livs mest omfattande upphandling.

| 2023-05-17
Helena-Maria Olsson Hedberg, upphandlare på Alingsås kommun.

I mars tecknade Alingsås kommun ramavtal med 29 bolag gällande leveranser av tekniska konsulttjänster. Det är betydligt fler än de tio bolag man hade avtal med tidigare, och ett resultat av att man valt att dela upp upphandlingen i 26 olika områden.

– Syftet var fler leverantörer skulle blir intresserade och det lyckades vi verkligen med. Det är alltid en fantastisk känsla när man kan leverera det verksamheten förväntar sig, säger Helena-Maria Olsson Hedberg, ansvarig upphandlare.

Avtal har tecknats med bolag av alla storlekar och flera av dem är lokala.

– Det är väldigt roligt. Vi vill att fler ska få ta del av kakan. I vissa fall har flera mindre företag gått samman och jobbar ihop, vilket vi uppmuntrar.

Men att intresset skulle bli fullt så stort hade hon varken trott eller planerat för. När anbudstiden gått ut hade det kommit in 181 individuella anbud från 58 anbudsgivare.

– Det blev många långa dagar och något nattpass för mig eftersom varje område utvärderades individuellt, säger Helena-Maria Olsson Hedberg.

Inte minst referenstagningen av konsulterna, som var en ett kvalitetskrav, tog mycket tid. Kommunen skickade ut två påminnelser till de referenter som inte svarade. När mejl inte gått att leverera har man försökt via telefon.

– Här fick jag hjälp av två kollegor, annars hade det inte gått.Det stora intresset ledde också till ovanligt många frågor under anbudstiden, 117 stycken.

– Vi har aldrig fått in så många frågor vilket jag tror har att göra med reglerna om preklusionsfrist som infördes 2022. Eftersom det inte finns någon praxis ännu repeterade vissa anbudsgivare frågor som vi redan svarat på, för att vara på den säkra siden.

Även om utvärderingen tog mycket tid, runt fyra månader, anser Helena-Maria Olsson Hedberg att den ändå är tidsbesparande.

– Att successivt upphandla 26 delområden var för sig hade tagit mycket mer tid.

En annan fördel med den samlade upphandlingen är den skapat en grund för hur kommunen ska se på kompetens när man köper in konsulter, menar Helena-Maria Olsson Hedberg.

Endast ett delområde, innemiljö, blev utan godkända anbud och upphandlas på nytt. Det kom in två överprövanden innan tilldelningen, som båda avslogs.

 

 

Läs mer: Upphandling Alingsås kommunTekniska konsulter

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist