
2019 drog Ängelholms kommun i gång ett tvåårigt pilotprojekt med så kallade läkemedelsgivare inom hemtjänsten.
Det är en maskin som säger till när det är dags att ta sitt läkemedel. Om inte medicinen tas får vårdpersonalen information, och de kan också övervaka läkemedelshanteringen i realtid via en mobilapp.
– Nästan hundra procent av alla läkemedel tas i rätt tid tack vare den nya tekniken, säger Daniel Bergholm, välfärdstekniksamordnare på Ängelholms kommun.
Hösten 2021 påbörjades en upphandling för att öppna upp för andra leverantörer.
– Vår upphandlingsenhet höll i det praktiska medan jag och mina kollegor stod för verksamhetskunskapen, säger Daniel Bergholm.
Men när anbudstiden gått ut hade endast ett anbud kommit in, från företaget Evondos som hållit i pilotprojektet.
I februari tecknades ett treårigt avtal som omfattar maximalt 100 läkemedelsgivare.
Daniel Bergholm ser dock inte det svala intresset från övriga branschen att delta i upphandlingen som ett misslyckande.
– Vi fick inga överprövningar samt en produkt som motsvarade våra krav och förväntningar. Nu gäller det att utvärdera och se vilka lärdomar vi kan ta med oss.
Han beskriver arbetet med kravspecifikationen som väl förankrat. Det övergripande arbetet sköttes av en avtalsgrupp på fyra personer bestående av verksamhetschefer och enhetschefer.
De fick i sin tur stöd av en arbetsgrupp bestående av en enhetschef, en samordnare och en sjuksköterska.
– Verksamheten fick vara med och tycka till väldigt mycket vilket de kanske inte var helt vana vid, säger Daniel Bergholm, som tidigare använt arbetssättet när han arbetade i Helsingborgs stad.
Hans råd är att lyssna mer än att prata.
– Och det är viktigt att låta verksamheten vara delaktig hela vägen, inte bara när det gäller kravspecifikationen utan också i utvärderingen och så vidare.
Han är också noga med att förankra arbetet i verksamhetsledningen.
– Jag är nog lite fyrkantig och vill alltid ha ett okej uppifrån. Då är det så mycket enklare när man kommer ner på enhetsnivå, säger han.
Daniel Bergholm beskriver samarbetet med upphandlaren Sevcan Nilsson som tydligt och konstruktivt.
– Hon tog ansvar för avtalsvillkoren och fanns där som ett stöd och bollplank i formuleringar och liknande. Hon hade också en bra dialog med sina kollegor om något behövde kollas upp.
Departementsekreteraren på Socialdepartementet Albert Sundelius fick svar på sin fråga på LinkedIn.
Svaret visade att man inte hade gjort någon egen evaluering av kvalitén eller tillförlitlighet eller använt någon metod för att undersöka. Det mesta som diskuterades och utlovades på den seriösa chatten på LinkedIn togs bort inom kort…