Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Rockad till sjöss drabbar skattebetalare

Delar av Stockholms upphandlade skärgårdstrafik flyttas mellan två företag inom Gotlandsbolagets sfär. Med en fördyring för skattebetalarna som resultat.

| 2017-04-19

Stockholms läns landstings upphandling av skärgårdstrafiken för Waxholmsbolaget har kantats av blindskär och överprövningar. Utan dokumenterad erfarenhet av sjötrafik budade bussbolaget TRSM Group 1 hem trafiken i norra och södra mellanskärgården.

För att ge verksamheten stabilitet gick Gotlandsbolaget i fjol in som majoritetsägare i TRSM Group 1 (numera Skärgårdsbolaget). Med landets äldsta passagerarrederi i ryggen trodde nog alla att problemen var lösta. Men inte.

Skärgårdsbolaget begärs nu i likvidation på grund av betydande ekonomiska underskott. Av den anledningen avser trafikförvaltningen säga upp rådande uppdragsavtal och direkttilldela Rederi Faludden ett tidsbegränsat kontrakt.

Om trafiknämnden ger klartecken kommer det nya kontraktet att gälla från imorgon, den 20 april, och fram till den 15 oktober. Efter detta datum kan uppdraget förlängas till december 2018 alternativt att konkurrensutsättning sker och avtal tecknas med annan leverantör.

I Waxholmsbolagets information förtigs kopplingen mellan de båda entreprenörerna. Att Gotlandsbolaget kontrollerar såväl Skärgårdsbolaget som Rederi Faludden framgår inte.

Till tidningen Skärgården säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef vid trafikförvaltningen:

– Det som sker är att verksamheten går över till det nya bolaget och det inkluderar att bolaget tar över personal och underleverantörer och det är för att säkra trafiken.

Mikael Lindström, socialdemokratiskt oppositionsråd i skärgådskommunen Värmdö, skräder inte orden kring det moderatstyrda landstingets upphandling av skärgårdstrafik som beskrivs som ett fiasko.

– Privatiseringar och lågprisupphandlingar gynnar inte Värmdös medborgare som lever och verkar i skärgården.

De fackliga ombuden på Kenneth Österlund från Seko och Daniel Almgren (SBF) ser däremot positivt på förändringen:

– Gotlandsbolaget har bidragit starkt till sjöfartskunnandet i trafiken och klarat ut förtroendekrisen för den tidigare bolagsledningen på ett bra sätt.

För länets skattebetalare innebär ”entreprenörsbytet” en ökad kostnad på runt 13 procent. Ordinarie upphandling av skärgårdstrafik i berörda områden pågår som bäst.

Läs mer: DirektupphandlingKonkurrensTransport

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal
  • Gjorde verkstad av sina krav
  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland

Kommentarer från läsarna

Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott