Elin Sobczak som driver konsultföretaget Sobczak and Partners har skapat en plattform som ska hjälpa leverantörer att koncentrera sig på kärnan i den offentliga affären i stället för att fastna i formalia.
På plattformen finns mallar, standardtexter, checklistor för att få ut handlingar och annat som behövs för att lämna anbud.
Idén fick Elin Sobczak efter att hon i rollen som upphandlingskonsult tröttnat på leverera samma grundläggande information om och om igen.
– Nu blir informationen lättillgänglig för den som köper ett medlemskap och det är enkelt att uppdatera den.
Elin Sobczak har själv har en bakgrund som upphandlare och säger sig ha fått positiva reaktioner från sitt nätverk.
Hon menar att om många leverantörer använder plattformen och därmed blir kunnigare på att exempelvis skriva anbud så kommer den generella nivån på upphandlingar att höjas.
– Jag hoppas därmed att plattformen driver på utvecklingen att professionalisera landets upphandlare, säger Elin Sobczak.
Hon betonar att företag som vill in på den offentliga marknaden måste börja med att ändra sitt mindset.
– Det här handlar om en annan logik. I privat sektor är försäljningen relationsbaserad. I offentliga upphandlingar handlar det om att lära sig skriva text, det gäller det att göra allt rätt för att vinna.
Plattformen har fått namnet Bid manager community. Communitydelen handlar om att anbudsgivare kan efterfråga mer information eller standardtexter, enligt Elin Sobczak.
– Målet är att tillsammans med olika samarbetspartners kunna erbjuda en helhetslösning för företag som vill ge sig in på området offentlig upphandling, säger hon.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer